Testbeszéd - alapmű angolul online

Tananyagbázis - 2011. január 4.

Írta: Prievara Tibor

Shoulder ShrugArra kellett rádöbbennem egy borongós januári napon (amikor a holló elvitte a napot), hogy a nyelvkönyvben, amit tanítok, a következő fejezet a 'Body language', azaz a testbeszéd. Erről ismertem egy alapművet, amely eléggé ismeretterjesztő (és talán egy picit egyszerűsítő) ahhoz, hogy nyelvórán kiváló tananyaggá váljon. A könyvet a híres szerzőpáros, Allan és Barbara Pease jegyzi, címe megejtően egyszerűen Body language. Elég sok érdekesség van benne, ahhoz feltétlenül elég, hogy egy-egy órát megtartsunk belőle. Mellékelek egy rövid, hevenyészett SMART Notebook tananyagot, néhány érdekességgel. És ami a legszebb: az egész könyv, illusztrációstul, mindenestül elérhető online, mégpedig IDE KATTINTVA. Lapozás után némi magyarázatot adunk a Notebook fájlhoz.

Szóval, az első feladat egy 7 kérdésből álló interaktív kvíz, ezt egyesével csináltattam meg a gyerekekkel, minden kérdést átbeszéltünk. Jobb úgy lehetett volna talán, ha mond a 7 kérdést elolvassák, tippelnek, felírják a tippjeiket, majd utána együtt megbeszéljük a megoldást. A gond az, hogy az interaktív kvízben addig nem lehet lépni, amíg a választ meg nem adjuk. (Megj.: picit bonyolult, de talán működp megoldás lehet, ha az Edit gombra kattintunk, és a fent található kis fül segítségével léptetjük a kérdéseket. Itt az lesz a gond, hogy látszanak a megoldások is a feladatlap alján - én ráhúztam a redőnyt. Ha valakinek ez nagyon bonyolult, és fogalma sincs, hogy miről beszélek, ne ijedjen meg, teljesen jól fogja tudni használni a tananyagot azért).

Ezután a következő oldalra léptünk, ahol 3 kijelentés található. A diákok megbeszélték röviden, majd megkérdeztem tőlük, hogy mi a fontosabb szerintük: az, hogy mit mondunk, vagy az, ahogy mondjuk. Itt mindenki azt mondja, hogy a tartalom a fontos, nem az előadás. Ezután megnézettem velük a 3.oldalon található, rövid (kb. 1.5 perc) videót, ahol egy kínai származású spanyoltanár akad ki röviden azon, hogy meglepődnek a diákjai, hogy ő (értsd: egy kínai) éppen spanyolt tanít. Lássuk be, valami igazsága van. Ugyanakkor annyira túlzóan adja elő, hogy mindenki hülyének nézi teljesen. Itt megkérdeztem, hogy mit gondolnak az emberről, majd azt, hogy szerintük igaza van-e (a válasz az, hogy nem, nincs igaza, és teljesen őrült). Itt kértem meg mindenkit, hogy 2 mondatban írja le, hogy miről beszélt a kínai spanyoltanár. Ezt 14 gyerekből 3 tudta helyesen megtenni, ugyanakkor véleményt mind a 14 mondott arról, hogy igaza volt-e.

Ezen a ponton egy statisztikát idéztem a gyerekeknek, amely szerint 7%-ban számít az, hogy mit mondunk, 38%-ban az hogy hogyan mondjuk, és 55%-ban számít a testbeszéd (nem tudom, hogy igaz-e, de azért elég jól hangzik, és a könyvben is benne volt, szóval ...).

Ha kommunikációról, testbeszédről tanítunk, 25-31 percnyi anyagot találunk a Notebook fájlban. Ha többre vágyunk, lapozgassuk a könyv online kiadását.

Letölthetők: