A digitális alibizés

Vezércikk - 2020. október 11.

Írta: Prievara Tibor

A COVID-19 alatt jól látszott, hogy a digitális munkarend gyakorlatilag megoldhatatlan feladatok elé állította a magyar közoktatást. Szépíthetjük és árnyalhatjuk ezt a képet, én is rengeteg kiváló és működő példát látok, mégis összességében azt gondolom, hogy sokkal inkább és sokkal többször folyt 'digitális alibizés', mint 'digitális tanulás. A TanárBlogon ismét nagy fába vágtuk a fejleszénket, és a TanárBlog Akadémia anyagai közé egy teljesen új szemléletű tananyagfolyam (és teljes online kurzus kerül már novemberben, amely a Digitális Tanítás Kézikönyve (zavarbaejtőan megtévesztő) munkacímet viseli nálunk. Olyan gyakorlati online kurzusról van ugyanis szó, amely 11 modulban, modulonként 90 perces tananyagot biztosítva, lépésről segít hatékonyan változtatni a minennapok gyakorlatán - karanténban és azon túl! Íme egy rövid problémafelvetés a kurzusból:

A 'digitális alibizés' olyan tevékenység, amikor egyik fél (a diák és a tanár) sem gondolja, hogy valóban tanulni/tanítani kellene, de vagy nem tud mást, vagy nem akar mást. Néhány fontos tünet:

  • Nincs digitális osztályterem, felület, ahol együtt folgozhatnak

  • E-mailben kapnak a diákok olyan feladatokat, hogy 'TK. 65-68. o.)

  • Az értékelésről nyilvánvalóan látszik, hogy semmi átgondoltság nincs benne (pl. egy Drive mappába tölti fel a tanár a feladatot, majd egy másik mappában várja a megoldásokat - így persze a diákok látják egymás munkáit, és az első megoldás különböző iterációit adják majd be)

  • Esetleges a kommunikáció: vagy ír a tanár, vagy nem. Esetleg aznap reggel még nem tudják a diákok, hogy milyen óráik lesznek megtartva, és az óra kezdete előtt 5 perccel kapják meg a Google Classroom-ban az ór alinkjét

  • 45 perces előadást tart a tanár, egy PPT-t pörget, és nem tudja, ki hallgatja

  • Nincs a tanárral személyes kapcsolatfelvételre lehetőség, elérhetetlen, vagy lassan válaszol a alevelekre

  • Személyes találkozó (online) nincs.

Mindezek természetesen a problémák és a diagnózis részei. Nemsokára konkrét megoldási ötletekkel, egy élhető digitális tanítási gyakorlat kialakításainak konkrét lépéseivel is jelentkezünk :)