Az algoritmusok fogságában - szép új világ

Vezércikk - 2021. március 6.

Írta: Prievara Tibor

Történt nem is olyan régen, hogy itt, a TanárBlogon azon gondolkoztunk, hogyan is lehetne fenntarthatóvá tenni az oldal működését, kiszámíthatóan, hosszútávon. Szóba jött a fizetőssé tétel, szponzorok befogadása stb. Végül úgy döntöttünk, hogy a nehezebb, de mégis független utat választjuk, és megpróbálunk olyan prémium tartalmakat készíteni, amiért szívesen fizetnek az olvasóink. Így készült el a 10 modulos, húsz órányi tanulásra elég Digitális Tanulás interaktív tananyagunk, és nagy örömmel jelenthetem, hogy beváltotta a hozzá fűzött reményeket eddig. Ez természetesen nagy boldogság, de ez most nem egy dicsekvő poszt szeretne lenni, hanem arról szeretnénk mesélni, mi történt akkor, amikor ezt a tartalmat, ami fizetős, és nekünk bevételt termel, megpróbáltuk megosztani és népszerűsíteni a Facebook-on. Izgalmas részletek a kattintás után!

Nem meglepő senkinek szerintem, ami ezután történt - elkezdte ezeket a posztokat visszafogni a Facebook. Ha - részint tesztként - kitettünk ezzel kapcsolatban más, hasonló témájú, a TanárBlog 13 000 fős oldalánál sokkal kisebb tagsággal rendelkező Facebook csoportokba posztot, ott remekül teljesített. Ha nálunk, akkor semmi. Ha előtte egy 250 lájkot hozó poszt volt, az algoritmus akkor is tudni látszott, hogy ez a poszt már a 'fizetős' taratalomról szól, ezért ezt láthatóan korlátozta.

Sebaj, gondoltuk, hiszen ez valóban egy termék, a szó gazdasági értelmében, akkor készítsünk hirdetéseket, és próbáljuk meg úgy. Nos, ennek katasztrófa lett a vége, mivel a hirdetés lejárta után minden posztot hetekig visszafogott a Facebook, és folyamatosan arra próbált rávenni minket, hogy hirdessünk, emeljük ki stb. És mivel ez nem is egy panaszkodó poszt, mindezek kapcsán azon kezdtünk el gondolkodni, hogy mennyiben vagyunk az algoritmusok kezében vajon?

Kétségtelen, hogy amikor Spotify-on az ízlésünket kiismerve újabb és újabb előadókat ajánl az oldal, vagy a Netflix remekül tudja, hogy melyik új sorozatot fogjuk biztosan megnézni, nem panaszkodunk, hiszen nagy eséllyel igazuk lesz, és valóban érdekes tartalmakat kapunk cserébe azért, hogy engedtük az algoritmusnak, hogy gyűjtse és elemezze az adatainkat.

Egy kicsit aggasztóbb, amikor a Facebook oldal működését kezdik el szabályozni, felismerik azokat a posztokat, amelyeket várhatóan ki fog a tartalom szerzője emelni, és addig nyaggatja, amíg ezt meg nem teszi, akár annak árán is, hogy mesterségesen tilt, visszafog, és néha elereszt posztokat. Ennek természetesen az a folyománya is megvan, hogy egy idő után csak a hülye nem veszi észre, hogy milyen típusú posztok lehetnek népszerűek, így a fokozatos, lépésenként történő kondicionálással azt is elkezdi a felület befolyásolni, hogy milyen tartalmakat készítsen a szerző. Ez pedig már sokkal veszélyesebb szerintem. Hiszen ezt könnyű úgy értelmezni, hogy az olyan típusú tartalmakat "szeretik az emberek". Pedig arról - is - szó van, hogy ezek jutnak el hozzájuk. Nagy a kísértés, hogy ne saját magunk, hanem a Facebook algoritmus mondja meg, hogy mikor, miről, hogyan és mit írjunk.

És sajnos nincs még itt sem vége, hiszen nagyon jól tudjuk már, hogy a közösségi oldalak, és a tech óriások már-már tökélyre fejlesztették a 'profilozást', ahol még a legkisebb részletet is tudják arról, hogy mit teszünk, hogy vagyunk, mit érzünk és - amiért az egész működik - mit szeretnénk vásárolni, mire költenénk. Minél több adatot tudnak, minél részletesebb a profil, annál nagyobb az esélye annak, hogy azt is képesek megjósolni, hogy mit fogunk gondolni, tenni a jövőben. Mindez nem sci-fi, hiszen már kifejlesztették azt az algoritmust, amely a publikusan elérhető Twitter adatokból képes kiszűrni a felhasználóknál a jövőbeni öngyilkos gondolatokat, hajlamot. Ugye felsejlik Philip K. Dick, és a Különvélemény című film? Innen már valóban csak egy lépés, hogy egy algoritmus előbb tudja, hogy mi történik majd velünk, mint mi magunk. És ennek fényében vajon mennyire kell pánikba esnünk majd, amikor egy napos tavaszi reggelen a keresések között folyamatosan akciós hamvasztást ajánlgat nekünk a Google vagy a Facebook?