Az AR az új forradalom?

Vezércikk - 2018. április 24.

Írta: Prievara Tibor

Minden évben jut nekünk valami, ami forradalmasítja az oktatást. Van, amikor ez kormányzati szinten van jelen, és például rengeteg interaktív tábla üzembe helyezését jelenti. Ezekből mostanra nagyrészt rendkívül drága vetítővásznak lettek. Előtte is voltak forradalmak, a videó, a szalagos magnó, a televízió, és legújabban a tabletek és a mobiltechnológia. Ehhez a listához társul most az AR alkalmazások egyre nagyobb csapata. Rendkívül látványos, ha egy kép a tankönyből 'megelevenedik', és 3D-ben bejárható, forgatható lesz. Ilyen ötlettel nyert egy fiatal fejlesztőcsapat az Imagine Cup országos döntőjében, és ez rendbe is van teljesen. A gond az, hogy a cikk szerint is ismét forradalmasítják az oktatást - a tankönyvkiadók nagy örömére. A lapozás után rövid okfejtés következik.

A forradalom tehát megint itt van. Kicsit szimpatikusabban, mint annak a könyvkiadónak a felhívása, aki forradalmi hévvel hívja a pedagógusokat - hogy vásárolják meg a forradalmi kiadványukat. Midenesetre, itt a fejlesztők joggal el is hihetik akár, hiszen a 3D modellek elég menőn nézek ki, és egészen mának tűnnek, mint ami eddig rendelkezésre állt. Azzal a kivétellel, hogy persze ez nem így van Interaktív táblákhoz rengeteg 3D animációt tölthettünk le már ezelőtt 4-5 évvel is. csak keveset használtuk, pedig jól nézett ki, ahogy egy halat lehetett körbe-körbe forgatni, vagy éppen egy ókori épületet járhattunk így be. Ehhez képest az említett alkalmazás viszonylag keveset hoz. Nem is lenne meglepő, ha a tankönyvkiadók rácsapnának az app-ra, hiszen az ő érdekük az, hogy a könyvek megmaradjanak. Nem készült fel egyébként sem a magyar közoktatás a tananyag digitális átadására, feldolgozására.

Szóval vannak ezek az AR appok, amelyekkel ismét azt érjük el, mint az interaktív táblákkal - van egy újabb prezentációs eszközünk, amely szemléltet - szemléletesebben. Ez remek lehet, ha valaki otthon, egyedül tanul, és nem kell semmilyen külön alkalmazást megnyitni, vagy odasétálni a számítógéphez, hogy egy animációt, videót, kiegészít anyagot megnézzen, hanem ez felugrik a kép fölé helyezett app segítségével. Ez kényelmes. De hogy forradalmi lenne?

A másik, nagyobb gondom tanérként ezzel az, hogy nem tudom manipulálni a modellt (legalábbis a leírásban ezt nem láttam), azaz nem tudom személyre szabni a tananyagot, hanem várni kell, hogy fejlesszenek tananyagot hozzá. És nem kizárt, hogy fognak is, hiszen a 3D-ben előugró modellek elég jól néznek ki, és megadják a modernitás látszatát, hiszen telefon kell hozzá, 3D-s, és appon keresztül látható. Mégis, mintha ismét ugyanaz lenne, csak más címkével. Lehet, hogy hasznosak a videók, de mégsem gondoljuk, hogy a tanárokat videókkal kellene vagy lehetne kiváltani. Az interaktív táblák szintén kevésbé bizonyultak jelentős hatásúnak, mint azt gondoltuk. Ezek az eszközök ugyanis mind-mind a tanár munkáját, a frontális tanítás hatékonyságát növelik. Érdemes lenne azon elgondolkoznunk lassan, hogy ha valóban forradalmat akarunk, akkor ne a frontális tanítást tegyük élvezhetőbbé (elviselhetőbbé, kinek hogy tetszik), hanem gondolkozzunk el azon, hogy a digitalizálódó világban hogyan tudnánk a diákjainknak hasznosítható tudást adni. És jó eséllyel ez nem azon múlik, hogy egy kiugrik-e a könyvből 3D-ben.