Hálaadás-nap másképp

Nyelvoktatás - 2022. október 31.

Írta: Nádori Gergely

halaadasMost, hogy a hazai kulturkampf is ráfordult az irodalom után a történelem oktatásra is (ami például ebből a beszélgetésből is érzékelhető, a köztévében beszélnek arról, hogy 2010-ig a történelemoktatás tisztán kommunista volt), érdemes megnézni, hogy miként van ez más országokban. Különösen érdekes lehet, ez az USA esetében, hiszen a nyelvórákon országismeretből is előkerülhet pár hagyomány, így a hálaadás napja is. Ha máshonnan nem, a hollywoodi filmekből miondenkinek ismerős lehet, hogy a gyerekek indiánnak és zarándoknak öltöznek és nagy vígan eszik együtt a pulykát és a kukoricát. Kár, hogy ez a kép csúnyán torzítja mindazt, ami valójában történt és egy nagyon hamis képet ad a diákoknak. Szerencsére sok egyéb oktatási anyag is elérhető, olyanok, amik akár a nyelvórán is hasznosak lehetnek.

Általános iskolásoknak szól ez az anyag, amiben sok jótanács mellett alternatív foglalkozások leírását is megtalálhatjuk.

Inkább középiskolában lehet hasznos ez az anyag, amiben szó esik olyan apróságokról is, mint hogy a Mayflower útja egy gazdasági vállalkozás volt, hogy miért volt lakatlan a terület, hogy egy korábban rabszolgának elrabolt wampanoag törzsbeli segített túlélni az első telet a telepeseknek, hogy mennyiben különbözött a természethez való viszonya a két csoportnak.

Vajon mi lehet hasonló a magyar történelem tanításában? Kell-e arra törekedni, hogy például a Rákóczi-szabadságharcot, az államalapítást, az '48-as forradalmat sokszempontból mutassuk be, nem csak a tanúrákon, hanem akár az iskolai ünnepségeken is?