Minecraft a tanításban

Internet a tanórán - 2015. december 17.

Írta: Nádori Gergely

minecraftKorábban írtunk egy cikket egy kémiás Minecraft modról (ITT), a Facebookon szólt hozzá Bognár Amália és mondta el, hogy ő is használja órán, méghozzá történelemből és magyarból. Természetesen azonnal megkértük, hogy írja le részletesebben nekünk a tapasztalatait, amit ő örömmel meg is tett. Az alábbiakban tehát az ő írása olvasható arról, hogy miként került elő az óráján a virtuális homokozó, a Minecraft.

A novemberben Budapesten tartott PlayIT-en, a Játékoslét Kutatóközpont megszervezte az első Játékosnapot. Itt kutatók, tananyagfejlesztők, pszichológusok, pedagógusok tartottak előadást a játékok értékéről, legyen az hagyományos vagy digitális. Pedagógusszemmel vizsgálva magam is meglepődtem, hogy az iskolában sokszor türelmetlenkedő gyerekek a rendezvényen hosszú sorokban, visszafogottan várták, hogy játszhassanak a választott, vagy kedvenc játékukkal, mint például a Minecrafttal.

A Minecraft játék nagy népszerűségnek örvend az általános iskolai korosztály körében. Pedagógusként és szülőként is érdekelt, hogy miért szeretik annyira a gyerekek. Tapasztalataim szerint, ami foglalkoztatja őket, azt sokkal gyorsabban és hatékonyabban sajátítják el, ezért arra voltam kíváncsi, hogy hogyan használhatom fel ezt a programot a tanítási-tanulási folyamat során.

Egy magyar példa, Dr. Ujhelyiné Szeverényi Irma gyógypedagógus órái és azok eredményei, – ahol a Minecraft állandó eleme a fejlesztő munkának – bizonyították számomra, hogy ennek az applikációnak is helye van a pedagógiában.

Külföldi portálokat is felkerestem ötletelés céljából, és most sem csalódtam, hiszen számtalan példát találtam a program különböző tanórákon való felhasználására. Matematikaórán használható a kisebbeknél például az alapműveletek, az összeadás, kivonás, szorzás, osztás tanításánál, nagyobbaknál a téglatestek tulajdonságainak elsajátításánál. Angol nyelv tanítására is alkalmas, hisz a chatablak segítségével közösen lehet dolgozni egy-egy építmény elkészítésében. Fizikaórán a függőleges gyorsulás bemutatására is alkalmas, míg biológiaórán pl. a fenotípus és genotípus megfigyelésére ad lehetőséget, hisz a juhok színezésével a tenyésztés során megfigyelhető, hogy milyen színű lesz az utód.

Magyar és történelem szakos tanár vagyok, így az ehhez illeszkedő tananyagtartalomhoz kapcsoltam hozzá a Minecraft adta lehetőségeket. A háromdimenziós építkezős játékban, úgy, mint például a legóval, bármit fel lehet építeni. Arra gondoltam, hogy hozzuk létre azt a világot, amiről tanulunk.

Történelemből lehetőség van arra, hogy egy-egy csatajelenetet megalkossunk. Nándorfehérvár ostrománál térképen figyeltük meg a hadmozdulatokat, az egyes helyzeteket, majd egy animációs kisfilmet is megtekintettünk. Ezután, aki szerette volna, megépíthette a várat, a csata helyszínét. Nemcsak történelmi, hanem matematikai ismeretekre, térben való eligazodás képességére is szüksége volt a próbálkozóknak. Tudniuk kellett, hogy hogyan néz ki az egymással szembenállók zászlaja, ki hol sorakozott fel, milyen természeti viszonyok vették körbe a katonákat.

var

var

Irodalomórán a János vitéz egyes epizódjainak megépítése volt a cél. Mivel a program okostelefonon is elérhető, ezért sokan ennek az eszköznek a segítségével oldották meg a feladatot. A mű adott részeinek alapos ismerete elengedhetetlen volt a megoldáshoz. Meg kellett, hogy jelenjen a képzeletükben az elbeszélő költemény leírása alapján vizualizált helyszín, a szereplők alakja, jellemző jegyeik, amit aztán a „valóságban” is megalkothattak az alkalmazás segítségével.

zsivanytanaya Zsiványtanya

iluska Jancsi és Iluska

Érdekes megfigyelni azt is, ahogy az informatika különböző ágaiban is építenek arra a motivációs eszközre, amely szerint a már korábban megszeretett, megismert és vonzó környezet bevonásával egy új ismeretanyag felfedezése is sokkal egyszerűbb feladat, pl. a kódolás esetében.

A fentiek csak egy szeletét jelentik azoknak a lehetőségeknek, amelyet a Minecraft biztosíthat az oktatásban a gyakorlott felhasználó számára. Miért ne alkalmazzunk egy olyan tudást, amely a gyerekek bizonyos hányada számára készségszintű eszköz?

Bognár Amália
magyar-történelem szakos tanár
Csornai Általános Iskola és AMI