Mit mondanak a diákok?

Vezércikk - 2020. április 6.

Írta: Nádori Gergely

diakokHárom hete tart már a karantén és három hete oldják meg az iskolák különféle módszerekkel az oktatást. Sokan sokfélét mondtak már arról, hogy mi a jó és mi nem, mit kellene csinálni és mit nem. Hirtelen mindenkiből digitális oktatási szakértő lett, még abból is, aki nem szeretett volna az lenni. beszélt már államtitkár, Pedagógus kar, szakszervezetek, szülők képviselői és persze a facebook népe. Akinek viszont kevésbé lehetett hallani a hangját, azok maguk a diákok, ezért is gondoltuk, hogy talán érdemes megkérdezni őket. 1300 választ a kérdőívünkre, amit a TanárBlog Facebook oldalán tettünk közzé és kértük meg a kollégákat, hogy továbbítsák azt a diákjaiknak. Tudjuk, hogy egy ilyen felmérés nem reprezentatív, azt is, hogy fájóan hiányoznak belőle azok, akikhez nem jut el az internet és az 1300 sem túl sok a diákok teljes létszámához képest. Mégis talán érdemes megnézni, hogy mit mondanak a gyerekek erről az új helyzetről.

Elsőként azt kérdeztük tőlük, hogy mennyire tudnak most tanulni (1-10 skálán), amire átlagosan 6,76 értéket adtak. Vagyis a válaszadók nem érzik azt, hogy lehetetlen lenne a helyzetük, de azt sem, hogy ugyanolyan lenne, mint régen. A második kérdésben azt firtattuk, hogy mennyire fáradnak el a nap végére (itt is egy 10-es skálán), az átlagérték 6,23 tehát úgy látszik, hogy az átlagosnál fárasztóbb az otthoni tanulás.

A következőnek azt próbáltuk megtudni, mennyi időt töltenek tanulással, ebből mennyit képernyő előtt és mennyi idő az, amit nem tanulással töltenek a képernyő előtt. Az átlagos adatokból a következő időmérleg rajzolódik ki:

idomerleg

Egy átlagos diák tehát (felsős és középiskolás) hat és fél órát tölt naponta tanulással, nem kevesebbet, mint amit az iskolában töltene. Mivel naponta átlagosan 3 órát nem tanulással tölt a képernyő előtt, így összességében több mint hét és fél órán át van a gépéhez vagy telefonjához kötve. Ezt a saját bevallásuk szerint is soknak tartják. Amikor megnéztük az egyes válaszok közti összefüggéseket (korrelációt), érdekes összefüggésekre bukkanhattunk. A legerősebb összefüggés (r=0,4, p=0,01) a gép előtt töltött idő és a fáradtság mértéke között volt. Érdekes módon a nem gép előtti tanulás sokkal kevésbé látszik fárasztónak, bár az is az (r=0,19, p=0,01). ezen felül még azt lehetett megállapítani, hogy minél idősebb egy diák annál többet tanul és annál több időt tölt egyébként is a gép előtt, de ez az összefüggés messze nem olyan erőteljes.

Megkérdeztük azt is, hogy milyen tanácsokat adnának a tanáraiknak és a társaiknak is. Itt az első és legmeglepőbb tapasztalat az volt, hogy nem érkezett komolytalan, trollkodó válasz, rossz helyesírású vagy éppen ékezetek nélküli bőven. A tanároknak adott tanácsok döntő többsége három nagy csoportba sorolható:

  • A legtöbben a túl sok anyagra panaszkodtak és azt próbálták magyarázni a tanároknak, hogy nem lehet ugyanannyit elvárni ebben a rendszerben, mint az iskolában, miközben ők gyakran még azon is túltesznek.
  • Ezután a következő leggyakoribb tanács az volt, hogy tartsanak nekik online órákat. Szinte könyörögtek azért, hogy legyen olyan alkalmak, amik a tanár nekik magyaráz, mert úgy érzik, ez az, ami a legjobban hiányzik nekik.
  • A harmadik csoport az egységes platformot, technikai megoldást kérte. Láthatóan sok diáknak okoz nehézséget, ha egyszerre nagyon sok programon, csatornán kell követnie a feladatait, kommunikálnia a tanárokkal.

Ezeken túl nagyon sok bátorító szót is kaptunk mi tanárokat, ilyeneket mint:
Csak így tovább, eddig jó, kitartást!
Hogy a szokásoshoz képest kicsit többet pihenjenek.
Igazából semmit. Ők is ugyanazt szeretnék, mint mi, hogy könnyebb legyen számunkra a tanulás.
Igyanak meg reggel egy csésze kávét!

A diákoknak szánt tanácsok között is három nagy típus dominál:

  • Az első, hogy ne halogassák a feladataikat mert csak rosszabb lesz.
  • A második, hogy tervezzék a munkájukat, legyen határidőnaplójuk.
  • A harmadik pedig, hogy merjenek bátran kérdezni a tanároktól.

Természetesen itt is voltak kedves tanácsok is például, hogy:
Ha vége van a karanténnak, csapni kell egy nagyon-nagy bulit!!!!

Ennél jobb végszót mi sem tudnánk kitalálni.