Mobiltelefonok a tanórán - kérdések és válaszok

Tippek, trükkök - 2016. február 18.

Írta: Prievara Tibor

A napokban osztottuk meg Medvegy János blogját és tettünk fel kérdéseket a mobiltelefonok használhatóságával kapcsolatban. Egy nap alatt többen is részletes válaszokat adtak a szerintünk nagyon fontos kérdésekre, mint pl. Hány diáknak volt telefonja, nem voltak zavaróak a különböző platformok, lehetett-e (lehet-e) a telefonokat valóban hatékonyan használni tartalom generálására is, és vajon tudták-e az eszközöket az órán ténylegesen használni, volt-e elég wifi vagy hozzá? És mi lenne, ha egy iskola 500 diákja használná? A lapozás után két tanár válaszait böngészheti mindenki, aki mobilhasználatra adná a fejét a tanórán.

Először álljanak itt Havassy András válaszai:

Épp most olvastam ezt a bejegyzést a tanárblogon. Néhány éve használok illetve használtatok órán mobilt, többek között a tanárblogon talált ötletek alapján. Idén elkezdtem kérdőíves felméréseket is készíteni a diákok körében az órai mobilozásról, de a feldolgozása még épp csak ránézés szinten van. Mivel földrajz tanár vagyok (kevés óra/sok osztály, sok diák) ezért elég nagy a merítés, de még nem mernék következtetéseket levonni, inkább a további jó kérdéseken töröm a fejem.

Ha megpróbálnék válaszolni a bejegyzésben felett kérdésekre ...

  • majdnem mindenkinek van telefonja, de mivel engedem (sőt, támogatom) a pármunkát, néha kevesebb is elég, ami azért is jó, mert nem terheli annyira a wifit,
  • mivel (azon kívül, hogy szinte mindent kipróbálok) főként Socrative-ozom, nem számítanak a platformok, mert böngészőből is elérhetők a jobb alkalmazások, nem kell app,
  • a tartalmat tehát én állítom össze, főleg óra eleji tesztelésre használom,
  • ahhoz, hogy a diákok órán alkossanak (jelenlegi meglátásom szerint) tabletek kellenének, de azok csak mutatóban vannak,
  • a wifivel pillanatok alatt gond lenne, hamar rá kellett jönnöm, hogy a napi jelszó is kevés, így óránként változtatom, különben nem tudnám használni és persze a router is csak akkor megy, ha kell (a földrajz teremben van külön router, amit csak én használok).

Vannak további kisebb-nagyobb problémák, de összességében mindannyian (a diákok és én) jobban élvezzük, sem hogy ne csinálnánk a fennakadások miatt.

És most következzenek Medvegy János gondolatai:

"Ami a netet illeti, az a csoport, ahol a projektet elkezdtem, hozzaferest kapott az iskolai halozathoz, amely egyebkent nem elerheto a diakok szamara. Az igazgatonk tamogatja az innovaciot, ami nagyon fontos a projekt szempontjabol. A tobbi osztalyomban, ahol a mar kiprobalt megoldasokat bevezettem, a sajat mobil netemet osztom meg.

Ami egyertelmuve valt a kiserleti szakasz alatt az az, hogy az iskolai wifi halozat celjat es szerepet alaposan at kell gondolni es projekt eredmenyeinek szelesebb koru iskolai hasznalatahoz szukseg van valamilyen kompromisszumra, amely az orak alatt lehetove teszi a diakok hozzafereset az iskolai halozathoz. "

Minden diakomnak van okostelefonja, foleg androidos keszuleket, de van par Iphone is. En windows phone-t hasznalok, csak hogy teljes legyen a kep..

Az appok kompatibilitasi problemai miatt fokent olyan szolgaltatasokat hasznalok, ami bongeszobol elerheto, vagy minden platformon van ra valamilyen app.

A bongeszo alapu megoldasok mellett szol az is, h sok diak telefonjaban nincs sd kartya, ezert gyakran nem is fer mar tobb app a keszulekre.