Tanítás karantén idején - hogyan lesznek szerelmesek?

Vezércikk - 2020. március 26.

Írta: Nádori Gergely

jatszoterA klasszikus iskola védelmében gyakran hangzik el, hogy nem csak a tanulás színtere, hanem egyben szocializációs tér is, az a hely, ahol a diákok megtanulják a közösségi lét szabályait. Valóban, a legtöbb embernek az iskolához kötődnek a barátságai, szerelmei. Itt tanult meg játszani, várni a sorára, szövetséget kötni, pletykálni, veszekedni és kibékülni. Egyre alaposabb a gyanúm, hogy az online oktatásra áttéréssel nem is az a legnagyobb gond, hogy mit fognak megtanulni a gyerekek, hanem hogy mi marad ki nekik a társas kapcsolataikból.

Saját diákjaimmal beszélgetve azt láttam, hogy az elmúlt pár hétben rettenetesen beszűkült az szociális terük. nem csak arról van szó, hogy folyamatosan együtt vannak és együtt kell lenniük a szüleikkel és a testvéreikkel (bár ez is megpróbáltatás lehet), hanem talán még fokozottabban arról, hogy a társas kapcsolataik szűkültek be. Még ha tudnak is videócsetelni egymással, egyrészt azt sem teszik órákon át, másrészt azt is legfeljebb az igazán közeli barátaikkal teszik meg. A lazább kapcsolatok, akikkel csak jóban vannak teljesen eltűnnek a számukra. Alkalmi kapcsolatokra tulajdonképpen nincs lehetőség, az pedig, hogy csak úgy szemlélői, tanúi legyenek valamilyen szociális interakciónak tulajdonképpen lehetetlen. Nem is beszélve arról, amiben a kamaszok a legjobbak, a semmittevésben. A semmittevés nagyon fontos szociális aktus, teljesen más dolog közösség nem csinálni semmit, mint egyedül. Nos erre ezzel az online világgal nem sok lehetőségük van. És a középiskolások még jó helyzetben vannak, de mi lehet a kicsikkel? Ők hogyan tudnak online homokot szórni egymásra? Várat építeni, bujócskázni, Északi-sarkot tejfelezni? Számukra még sokkal nehezebb ez az egész.

Mit tehetünk, mi tanárok? Próbáljunk meg teret adni annak, hogy a diákok minél többet és minél többféle csoportban legyenek együtt az online térben. Készítsenek közösen projektmunkákat, beszámolókat. Használjunk kooperatív technikákat, például a szakértői mozaik nevűt (ITT TALÁLHATÓ). Szervezzünk online játékokat az osztályban random csoportokban. Játszhatnak akár barkóbát, vagy a tegnap bemutatott rajzolós játékot (EZT), írjanak együtt mesét, verset vagy rajzoljanak közösen. A lényeg, hogy legyen minél több olyan kapcsolatuk, ami nem csak abból a szűk körből kerül ki, akikkel amúgy is jóban vannak. Meglehet, ez most a legfontosabb feladatunk.