Kincsvadászat Classmate PC-vel

Internet a tanórán - 2013. január 12.

Írta: Prievara Tibor

Minden nap rengeteg kincset gyűjtögetünk az iskolában, gyerek és tanító egyaránt, de ma képzeletbeli utazásra indultunk közösen egy kincses térkép megszerzéséért és a kincsért. „Hajóra fel!” S ha az utazáshoz eszköznek mindenki egy Classmate Pc-t kap, szárnyalunk a széllel. Mennyivel izgalmasabb így gyakorolnunk a matematikát!  A kikötőből elindulva kapaszkodónak, mentőövnek legelőször a Notebook fájlban egy százas táblát találhatunk, amelyhez minden oldalról vissza lehet kanyarodni a beszúrt hivatkozások révén is. A matrózok életkorainak sorba rendezésével már az első mérföldet meg is tettük a tengeren.(IDE KATTINTVA egy rövid videó található a gyerekekről munka közben - a szerk.)

Csak akkor lehet tovább haladni, mindegyik oldalról, ha hibátlan a megoldás. Ezért jók a SMART notebook feladatai, hiszen a gyerekek mindjárt visszajelzést kapnak, ha jó vagy ha rossz a megoldás, s ha sehogy sem boldogulnak, akkor a program lehetőséget ad arra, hogy egy gombnyomással helyükre kerüljenek a megoldások, s  mindezt saját tempójukban tehetik meg. Ezért is kell mindig időkitöltővel készülnünk. A második nehézség az út során, hogy párokat kell keresgélniük, melyik pénztárcában mennyi pénz van. Nem egyszerű ez a feladat, és volt, akinek ez nehéznek bizonyult s nem is kellett megoldania, csak a következőt. A tengeri halak nagyon finomak, főként, ha sok van belőlük. Először csak meg kell becsülni, hogy melyik összeg kevesebb, mint 100, illetve pont annyi, hisz a program, ha kipipáljuk a „rotate vortices” funkciót, elég látványosan dobja vissza a hibás megoldásokat.

 

Ezt követően természetesen ki is kell számolni pontosan a mennyiségeket a füzetben, majd javítani kell, amit vagy a párja tesz meg, vagy egy előre kinyomtatott lapról saját maga, esetleg beszedve a tanár is megoldhatja ezt. Igaz, hogy a következő témát nem matematikához találták ki, de lehetőséget biztosított nekem ahhoz, hogy azonnali javítási lehetőséggel élhessenek a gyerekek, ezért a szavak helyén számok állnak, mikor is utak hosszúságát kell kiszámolniuk. S ha végigkanyargunk a nehézségekkel tarkított hajóúton a kincses térképért, először azt is összeilleszthetjük magunk a gépen, utána pedig mindegyik csoporttag választhat a részletek közül egyet az asztalról és közösen összeállítják a térkép darabjukat, ezzel mindenki munkája ugyanolyan fontossá válik, mert csak akkor kaphatják meg az összes részletet, ha mindenki végigjárta helyesen az utat. Az osztály pedig már könnyedén összeragaszthatja a nagy térképet és kiérdemelhetik joggal a kincset, a finomságot.

Úgy gondolom a vélemények alapján, hogy nagyon gyakran kell efféle utazásokat szerveznem az osztályomnak, de világot látni, főként társakkal, az egyik legszebb dolog az életben.

Letölthetők: