Goldfinger - angolóra és a Glogster

Internet a tanórán - 2013. május 30.

Írta: Prievara Tibor

Tolnainé Gálik Sarolta PIL Akadémista angolóráját ajánljuk ma, de nem is annyira az óra miatt, mintsem a Glogster kreatív használata okán. Érdekes lehet, ahogy a diákok érdeklődését megpróbálta egy Glog készítésével felkelteni, illetve a teljes házi feladatot (még a film megtekintése előtt) ebben a formában kapták meg a diákok. Az órát egy az egyben olvashatjátok a lapozás után, bár abben vitatkoznánk a szerzővel, hogy a "A glog műfajából következik, hogy inkább egyéni feldolgozásra ideális". Mi is foglalkoztunk a Glogster-rel már a TanárBlogon, ITT, illetve ITT további érdekes és talán hasznos ötletek találhatóak. Több van a Glogster-ben, mint elsőre gondolnánk :)

Szerző: Tolnainé Gálik Sarolta, Dobó Katalin Gimnázium, Esztergom
Tantárgy: angol
Téma: beszédkészség, hallás utáni szövegértés
Terjedelem: 90 perc
Korosztály: 16+
Nyelvi szint: Upper-intermediate
IKT: Glogster, Youtube

http://miklos.edu.glogster.com/goldfinger

A glog tartalma:
1, Kapcsolódás a film rövid leírását tartalmazó weboldalra
2, Feladatlista
3, Goldfinger video
4, Vocabulary booster feladat, amely a virtuális osztályterembe küldi a tanulókat (Ld. áprilisi óravázlat)
5, Youtube video az igazi James Bondról hallásmegértő kérdésekkel

Az óra menete:
A dupla óra első részében a film tartalmáról esik szó. Házi feladat volt, hogy a tanulók, miután tanulmányozták a glogon a film rövid leírását (1.) ill. a Goldfinger videót (3.), a kiadott kérdések segítségével beszéljenek a filmről.

Az óra második részében a Youtube-ról hozott, mintegy 50 perces videót nézzük meg közösen. A kérdések a glogon is szerepelnek, már előre tájékozódhattak a tanulók. Később önállóan bármikor megnézhetik a videót, gyakorlásképpen. (Kérdések: 2. melléklet)

Mi működött, mi nem? Hogy érezted magad az órán?

Amikor a tanulók azt a feladatot kapják, hogy mondják el egy film tartalmát, mindig hajlamosak betanulni az internetre feltett szöveget. Külön hangsúlyoznom kell nekik – mint ez esetben is-, hogy a saját szavaikkal fogalmazzák át a történetet, mert csak akkor érkeznek el oda, hogy valóban tudnak beszélni angolul, a megfogalmazott mondanivaló valóban a sajátjuk. Ilyenkor az szokott segíteni, hogy ragaszkodom ahhoz, hogy a szigorúan csak a kérdésekre válaszoljanak, egy-két mondatban. Így lesz a filmismertetőből (írásbeli készség) tartalomelmondás (szóbeli készség).

A glog műfajából következik, hogy inkább egyéni feldolgozásra ideális. Olyan esetekben, ha csoporttal dolgozom fel, az órán kell időt szánni a videókra, amelyek időnként hosszadalmasak, mert dokumentumfilmek. A tanulók figyelme természetszerűleg lankad óra alatt, elkezdenek mással foglalkozni, ezért én tízpercenként szünetet tartottam, és egy percben elbeszélgettünk magyarul, hogy ki mit értett az addig elhangzottakból. Menet közben persze mindenki töltögette a kérdőívet, amelyet kinyomtattam számukra.