Probléma alapú tanulás

Internet a tanórán - 2010. február 20.

Írta: Nádori Gergely

A probléma alapú tanulás igazi divatszó Amerikában. Elsőként az orvosképzésben kezdték el használni, ahol a medikusok valóban egy-egy problémával, vagyis egy elképzelt beteggel szembesültek és a megoldást kellett megtalálniuk. Később azonban egyre több tárgy oktatásába lépett be ez a módszer, elsődlegesen a természettudományok tanításába, de a társadalomismeret, a gazdasági ismeretek területére szintúgy.

A ma ajánlott oldal a probláma-alapú tanulás amerikai Mekkája a PBLNetwork (ITT TALÁLHATÓ). itt számtalan izgalmas forrást találhatunk angolukl, de ezeket és a probléma-alapú tanulás alapelveit a Bővebben után részletezzük.

A probléma-alapú tanulás esetében a diákok vagy a diákok egy csoportja nem tananyagot, hanem egy megoldandó feladatot, problémát kap. Ez a probléma többnyire valós, az életből ellesett és számukra is releváns. A probléma megoldása ezután a következő lépésekben folyik:

1. A probléma megértése

a)Ismerkedés a problámával
b) A mi az amit tudunk/mi az, amit meg kell tudnunk kérdések azonosítása
c)a probléma pontos meghatározása

2. A tananyag feldolgozása

a) Információ gyűjtés
b) Információ megosztása
c) lehetségesmegoldások kiválasztása

3. A probléma megoldása
a) A legjobb megoldás kiválasztása
b) A megoldás bemutatása
c) A probléma lezárása

Mindezek a lépések munkában ITT LÁTHATÓK. ITT PEDIG egy részletesebb példáa a holdbázis építéséről, mint problámáról. EZEN AZ OLDALON pedig lehetséges alkalmazások olvashatók több iskolai szintre.

Magyar nyelvű szakirodalom a probléma alapú tanulásról EZEN A CÍMEN található.