Hogyan működik egy szakmai támogató rendszer?

21. századi tanár - 2012. november 22.

Írta: Nádori Gergely

Az átalakuló oktatási rendszerünkben megjelent a tanári felügyelet, és a tanárokat támogató rendszer szükségessége is. Tény, hogy kevés olyan iskolarendszer van, ahol a tanárok olyannyira ellenőrzés nélkül dolgozhatnak, mint nálunk, de mégis sokaknak kellemetlen hangzású a szakfelügyelő megjelenése. Pedig a szakmai támogató rendszernek nem kell ellenségnek lennie, sőt kifejezetten segítheti is a IKT használat, a 21. századi pedagógia elterjedését. A texasi Robyn Hrivnatz (akivel tavaly nyáron Seattle-ben volt szerencsém találkozni) munkája pontosan ez. Arról kérdeztük, miként is működik a szakmai támogató rendszer náluk.

TB: Elmondanád, hogy mi a munkád, pontosan mivel is foglalkozol?
Robyn: Az elmúlt 13 évben oktatással foglalkoztam, tanítottam felső tagozatban és középiskolában, természettudományt és angolt. Jelenleg a texasi Richmondban a Lamari Független Egyesített Iskolakerület alkalmazásában vagyok oktatás technológiai szakértőként, négy iskolában (felső tagozat és gimnázium) segítem az új technikák alkalmazását. Szakmai segítséget adok a tanároknak és IKT eszközöket is felhasználó foglalkozásokat tervezek, amiket az iskolában használnak fel.


TB: Hogy működik ez a dolog? Ki dönti el, hogy melyik tanárral dolgozol együtt?
Robyn: Minden nap másik iskolában vagyok, a tanárok e-mailen, Twitteren, Skype-on egyeztetnek velem időpontot, amikor találkozunk. Van, hogy továbbképzést tartok az egész iskolának és az egész tantestülettel találkozom. Máskor csak beugrok és beszélgetek a tanáriban arról, hogy miként segíthetnék a foglalkozások tervezésében, megint máskor, amikor a tanárok tantervi értekezletet tartanak az egyes munkaközösségekkel dolgozom együtt. Tulajdonképpen minden tanár számára elérhető vagyok. Szólnak, hogy mire van szükségük és én ennek megfelelően tervezem a munkámat.


TB: Akkor tehát a tanárok kérnek segítséget tőled?
Robyn: Igen, nagyon szívesen dolgoznak velem, hozzák az új ötleteket, terveket. Van dolgom bőven! Legtöbbször valamilyen tanítási cél az, amivel felkeresnek, valami, amivel nem boldogulnak. Megnézem, mi a tantervi követelmény, amivel éppen dolgoznak és segítek arra célzott foglalkozásokat készíteni, olyanokat, amelyek integrálják az IKT eszközöket is.

TB: Bemész az órákra is?
Robyn: Előfordul. Attól függ, mennyire biztos magában a tanár. Minden tanár másképp viszonyul az IKT-hoz. Ha bizonytalan, nem tudja igazán, hogyan is működik majd egy foglalkozás, bemegyek és megtartok pár órát, hogy lássa, miként megy és azután már maga is nyugodtan meg tudja csinálni. De vannak olyan tanárok is, akik meghallgatják az ötletet és már csinálják is. Szóval van amikor fogom a tanár kezét és úgy vezetem és van, amikor csak segítek neki belevágni.

TB: Szépen hangzik. A tanárok értékelése is a feladataid közé tartozik?
Robyn: A tanárok értékelésében szempont, hogy mennyire használnak IKT eszközöket, de ez nem kötődik ahhoz, hogy velem együtt dolgoznak-e. Be kell mutatniuk olyan foglalkozásokat, amiben a tanulást elősegítette az IKT használat, de ehhez nincs elengedhetetlenül szükség az én munkámra. Az én szerepem a segítség és támogatás, de nem kötelező velem dolgozniuk.
Azokban az iskolákban, ahol a vezetés fontosnak tartja a 21 századi képességek tanítását és a IKT beépítését a tanulásba, sokkal több tanár is próbálkozik új dolgokkal. Minden a vezetés elvárásaiból indul, az ő elkötelezettségük és elszántságuk hat azután a tanárokra is az iskolában, ha megfelelő módon adják tovább és támogatják.

TB: Tehát ha jól értem, az értékelési és a támogató rendszer teljesen független egymástól.
Robyn: Így van.

TB: A tapasztalataid szerint mi kell ahhoz, hogy az IKT integrációja, a 21. századi készségek tanítása a tanárok mindennapi gyakorlatává váljon? Említetted, hogy az iskolavezetésnek fontos szerpe van ebben, de elég annyi?
Robyn: Úgy látom, hogy a változás külön csomópontokból indul el. A vezetés támogatása fontos, de végső soron arra van szükség, hogy meggyőzzük a tanárokat, lépjenek hátrébb, próbáljanak azon elgondolkodni,m hogy a diákjaiknak milyen készségekre lesz szükségük az életükben, és ezután próbálják őket új irányba terelni. A legtöbb tanár, akivel dolgozom azután kezdi el felfogni a paradigmaváltást, hogy megtapasztalta, milyen sikereket érhet el a diákjaival, vagy látta egy kolléga sikereit. Ha már néhány tanár átélte, hogy milyen új módon tanítani és tanulni, megosztják a tapasztalataikat a többekkel és segítenek, hogy az egész tantestület ebbe az irányba induljon el.
Persze vannak olyan tanárok, akik minden változást elleneznek, de úgy látom komoly változás van ebből a szempontból és ezek a tanárok is felugranak a szekérre, vagy végérvényesen lemaradnak.

TB: Értem. Honnan veszed az ötleteket? hogyan lehet, hogy mindeféle tantárgyhoz adsz segítséget? Nem kell ehhez az adott tantárgyban szakértőnek lenni?
Robyn: Jó kérdés. :) Egyrészt van bőven tapasztalatom több tárgy tanításában is. Másrészt pedig mindig abból indulok ki, hogy hova akar a tanár eljutni. Megkérdezem, hogy mi az elképzelése a foglalkozásról, majd előveszem a 21. századi képességek kódjait (erről ITT ÍRTUNK - TB.) és megnézem, hogyan lehetne javítani rajta. Van, hogy az IKT használat beleillik és van hogy nem.
Amikor a foglalkozást tervezem, mindig a kimenetét tartom szem előtt... mit szeretnénk, hogy tudjanak és megértsenek a tanulók és segíthetünk nekik oda jutni? Kezdjük egy problémával és dolgozzuk ki, hogyan találhatnak rá megoldást a diákok.
Amikor pedig nem jut eszembe semmi lenyűgöző, akkor körbekérdezek a Twitteren vagy kutatok a weben, csinált-e már valaki valami hasonlót, amit felhasználhatnék.
Van egy kollegám is, aki az iskolakerület többi iskolájában dolgozik, vele is cserélgetjük az ötleteinket.

TB: Mi volt az eddigi legnagyobb sikered?
Robyn: Azt hiszem az a projekt, amiben három kontinens diákjai dolgoztak együtt. Jól érezték magukat, tanultak és kapcsoaltokat is építettek egyszerre. Nagyon fontosnak tartom, hogy a diákok megtapasztalják, miként tanulhatnak olyan módon, ahogyan majd az iskola elvégzése után dolgozniuk kell. Globális gazdaságban élünk, fontos, hogy kielekítsuk ezeket a képességeket és az is fontos, hogy atérezzék, mit jelent globális világ részének lenni.
Különösen jó érzés volt megtapasztalni, ahogy a diákok kapcsoaltokat építenek és mindeközben szórakozva tanulnak is.

TB: Köszönom a beszélgetést!

Robyn Twitter azonosítója @RobynHrivnatz.