Noun Project, a közösségi Ikonadatbázis

Internet a tanórán - 2017. május 19.

Írta: Prievara Tibor

Történetmeséléshez nagy előszeretettel használom az emotikonokat. Az emotikonok érzelemgerjesztő erejére akkor döbbentem rá teljes valóságában, amikor messenger üzenetekhez egy időben teljesen random emotikonokat kezdtem hozzárakni (ennek az elvi hátteréről - mert hogy az is volt neki - IDE KATTINTVA lehet olvasni. Az eredmény az lett, hogy minden véletlenszerű emojisor mögé komoly történeteket kerítettek ismerőseim (majd néhányan töröltek, de ez más kérdés). Őszintén meglepett, hogy sikerül ilyen mély érzelmeket kiváltani pár ténylegesen random ikonnal. Ugyanakkor ez remek ötletet adott egy órához, amit a lapozás után meg is osztok a nyájas olvasóval.

Szóval ha érzelem, akkor emoji. Ezek után egyenesen vezetett az út a történetmesélés tanórához, amikor több dolgot is tettem: először is különböző emojikat tartalmazó képeket kerestem, és azt mondtam a diákoknak, hogy ez egy ember legtöbbet használt, legtöbbször elküldött emotikonjainak a képe. Mindenki írjon öt, szerinte igaz, állítást erről az emberről. Ezután használtam még emberek életrajzát emotikonokban elmondva. Nem mondtam meg, hogy ki az ismert ember, csak az emotikonokat tettem a táblára, és nekik felváltva beszélve kellett az életrajz adatait rekonstruálni az ikonok alapján. Az alábbi kép Miley Cyrus élete - álllítólag teljesen korrekt, én ezt nem ellenőriztem, és sajnos nem ismerem annyira, de a gyerekek közül páran ki is találtak, hogy kiről lehet szó.

Érdemes ezt megtoldani akár, ha van rá idő vagy kedv, azzal, hogy akár teljes regényeket (vagy éppen bibliai történeteket) is feladhatunk emoji alapon, kitalálják-e. Sok ilyen elérhető az interneten, ha az "emoji stories" kifejezésre keresünk. Végül egy sablont vettünk, amely alapján egy történetnek fel kell épülnie (én angolt tanítok), majd egy legalább 10 elemből, eseményből álló történetmagot kellett a diákoknak írniuk. A történet minden eleméhez emojit kellett keresni, majd ezeket egymás mellé kellett rakniuk, fényképet készíteni, majd megosztani a digitális osztályteremben (Microsoft Classroom-ban). Itt tartunk most. A következő órán a gépeket használva, egymás történeinek az emotikonosított változatát nézhetik, és enne alapján kell majd megpróbálni rekonstruálni, hogy mi lehetett az eredeti történet. Szerintem vicces lesz. ja, még annyit, hogy nem egyszerű emojikat külön-külön elcsípni, mert egy képen sok van általában, ezért én megadtam a Noun Project oldalát ITT TALÁLHATÓ, ahol keresni lehet egy hatalmas ikon adatbázisban, minden igényt kielégítve.