Vajon megéri-e házi feladatot adni? A kutatás válaszol

Vezércikk - 2023. december 11.

Írta: Prievara Tibor

Sok vitát generál a házi feladat, mint iskolai műfaj. vajon van-e értelme, hasznos gyakorlás, és az iskolában megtanultak rendszeres, irányított konszolidációja, vagy csupán egy kínzóeszköz, amelyet kegyetlen tanárok találtak ki, hogy a gyermekek életét elviselhetetelenné tegyék. Nos, kétségkívül van ilyen és olyan házi feladat is, mi most arra válllkoztunk, ohgy egy meta kutatás segítségével megkíséreljük megválaszolni, hogy kell-e egyáltalán házi feladat, ha igen, akkor kinek, mikor, milyen munkát adjunk otthonra, illetve a kutatások eredménye alapján kimondható-e, hogy milyen a jó házi?

Spoiler: igenis lehet jó a házi feladat, de az nem mindegy, hogyan és mikor, no meg főleg, hogy miért, adjuk fel. A rossz hír az, hogy a házi feladatot érdemes az iskolai feladatokhoz hasonlóan megtervezni, és a pedagógiai munka organikus részévé varázsolni. A random, átgondolatlanul feladott házi feladat - csak azért, hogy legyen, mert az a biztos, valóban több kárt okoz, mint hasznot.

  1. A jó házi feladat nagyon hasznos. A kutatás értelmében hónap/év az impact mértékegysége, amiben a házi feladat +5-ös mutatóval rendelkezik, amely az egyik leghatékonyabb pedagógiai eszközzé emeli.
  1. Figyelembe kell vennünk, hogy nem minden diák számára biztosított a kényelmes, nyugodt környezet az otthonában, így hiába adjuk fel, ő hiába szeretné megcsinálni, nem haladunk. Erre a 'tanulószoba' intézménye egyes iskolákban megfelelő megoldás lehet. Mindenesetre győződjünk meg róla, hogy amit feladunk, azt otthon meg tudja csinálni (pl. van gyors internetkapcsolata, ha az kell, vagy számítógépe, ha éppen az).
  1. itt semmi újat nem írunk, de fontos hangsúlyozni: ha van feedback a házi feladatra, jobban hasznosul. Szintén, ha a diák számára is egyértelműen, értelmezhetően kapcsolódik organikusan az órai feladatokhoz a házi, akkor szintén sokkal hatékonyabb.
  1. Nem igaz, hogy "minél több, annál jobb". A házi feladat minősége sokkal erősebb korrelációt mutat a tanulással, mint a mennyisége. Sőt, egy pont után a házi feladattal eltöltött idővel a házi feladat hatékonysága csökkenni kezd. A házi gyakorisága sem mindegy. A legnagyobb fejlődést mutató kutatások esetébén heti 2 alkalommal kaptak a diákok nem annyira sok házi feladatot.
  1. Azt is vizsgálták kutatók, hogy milyen életkorban a legnagyobb a házi feladat hasznosulásának az esélye. Itt azt találtak, hogy középiskolában jobban beépül a házi során gyakorolt vagy megszerzett tudás, míg alsó tagozatban ez kevésbé igaz. Azaz: minél inkább képesek a diákok önszabályozásra, annál jobban működik. Ez ellen egy érv más kutatók által, hogy a házi feladatoknak egyfajta rendszerező szerepe is van, amely a tanulók munkaetikájának javulását eredményezheti. Azaz: minél korábban kapnak rendszeresen házi feladatot, ha nem is maga a feladatmegoldás menősége, de a rendszeressége jelent bizonyos pozitív hozadékot. Szintén remek terepe lehet a szülők bevonásának a rendszeres házi feladat - feltéve, hogy a szülő nem úgy értelmezi a gyermeke feladatát, hogy azt neki kell megoldani.

Forrás: Evodence for Learning (2023)