Egyéni visszajelzés a SMART Notebook-kal

Tippek, trükkök - 2012. április 15.

Írta: Prievara Tibor

Érdekes kísérletet kezdtem a beadott feladatok javítására. Több gondom is volt a beadott esszékkel, illetve nyelvtani feladatokkal, vagy egyéb feladatlapokkal, gyakorló anyagokkal (nyelvtanár lévén ezekkel találkozom a legtöbbet). Az zavart, hogy nem tudtam jó, valóban hatékony visszajelzést adni. Vagy lepontoztam analitikusan, és akkor a pontok számítottak (és a jegy), a javított dolgok nem, vagy hosszú kommentárt írtam mialatt javítottam, amit szintén nem olvastak el, vagy csak nagyon ritkán és nagyon felületesen, viszont megírni 10 perc volt. Vagy gyorsan kiadtam nekik és akkor csak 1 perc ment el az órából, vagy részletesen elemeztem mindazt, amit fontosnak tartottam, és akkor percekig tartott, amíg egy gyereknek kiadtam egy esszét - a többi addig nagyon unatkozott, illetve akár egy óra is elment vele. Hasonló egy nyelvtani feladatlap kijavítása, ahol sok idő megy el a megoldások bediktálásával, illetve a magyarázatokkal, a kérdésekre pedig nem is mindig marad idő. Minderre egy csapással megoldást jelentett egy képernyővideó készítő szoftver, valamint a SMART Notebook együttese. Lapozás után megdöbbentő, leleplező részletek!

Arról még nem is beszéltem, hogy mindenkinek máshoz volt kérdése, és egy 30-35 ütemes legegyszerűbb teszt (pl érettségi feladatsor) javítása is rengeteg időbe került - ráadásul unalmas volt, meg nem is hatékony. Elegem lett hát ebből, és a kifordított osztályterem legújabb lépéseként mindehhez egy képernyővideó készítő szoftvert, valamint a SMART Notebook szoftverét használtam. És a Skydrive-ot, ami egy ingyenes, közösen szerkeszthető 25 GB! méretű tárhely. Ja, és mindezt egyetlen oldal nyomtatása nélkül annyi idő alatt szeretném megcsinálni, mint egyébként. És mindez lehetséges. Mert lássuk csak:

a) Nyitottam egy Skydrive mappát, ahová a diákok feltölthetik azokat a fogalmazásokat, esszéket stb. amelyeket szeretnék, hogy kijavítsak (illetve én szeretném látni). Így nem kell emailben beadniuk a házit, nem kell nyomtatni egyetlen oldalt sem. Ugyanakkor nem kell azzal sem foglalkoznom, hogy rendezgessem az emaileket mappákba, illetve nem keveredik a magánlevelezésem a beadandó házikkal (ez nekem fontos, mivel naponta akár 30-40 emailt is kapok, és hetente 60-70 oldal beadandót az iskolában). Ez már jó!

b) Ezután a beadott esszéket letöltöm a közös tárhelyről, majd egyetlen mozdulattal átteszem őket SMART Notebook-ba. Ez azért nagyon fontos, mert sokkal rugalmasabb a Notebook és tudok pl. beleírni kézzel, színekkel aláhúzni, kiemelni stb. mindent. Szintén nagyon egyszerű a szöveget kinagyítani, ami fontos funkció lehet - ráadásul úgy, hogy nem vesznek el a kézzel beírt javítások. Persze mindezt akár Word-ben is meg lehet csinálni, de a Notebook-ban megmarad a 'kézzel javítok' hatalmas szabadsága, ami a Word-ben nekem nagyon nehézkesen hozható.

c) A Notebook szoftverben elkezdem javítani az esszéket, egyszerűen kommentálom a hibákat, javítok és megoldásokat javaslok. Azaz mindazt elmondom, amit nem tudnék egyébként (leírni sok idő és felesleges, elmondani nincs egyszerűen lehetőségem az órán 18 gyereknek). Ehhez a uTIPu Tipcam nevű megbízható és ingyenes szoftverét használom egyébként, de rengeteg egyéb lehetőség van!

d) Az elkészült videókat feltöltöm az Indavideóra (azért ide, mert itt lehetőségem van arra, hogy jelszóval védjem le a videókat), majd a linket s a jelszót (ami mindig ugyanaz) elküldöm a gyereknek a virtuális osztályteremben. És kész.

Kétségtelenül bonyolultabbnak tűnhet, mint a hagyományos javítás, én ezt tapasztaltam:

i) a videókat végignézik

ii) nem több idő (kivéve a feltöltést, ami nekem a háttérben szokott menni, szóval észre sem veszem) a javítás, és sokkal, sokkal részletesebb visszajelzést tudok így adni. Nekem ráadásul kényelmesebb, hogy beszélek, és nem kell mindent leírni! Ha a visszajelzés minőségét és részletességét vesszük, akkor az a rendszer sokkal hatékonyabb - és időtakarékosabb is.

iii) bármikor visszakereshető, megmarad.

A iii) pont különösen fontos olyankor, ha arra használom ezt a rendszert, hogy pl. egy feladatlap válaszait adjam meg, hiszen itt már további haszon az, hogy ezek a videók visszaforgathatóak akár a következő évben, vagy más csoportoknál, ahol pl. nyelvtanból úgyis ugyanazt mondanám el!