Atmoszféra - egy játék bármi megtanulásához

Tippek, trükkök - 2023. szeptember 7.

Írta: Nádori Gergely

kepKevés olyan agyzsibbasztó dolog van, mint amikor valamilyen adathalmazt kell megtanulni, de sajnos gyakran elkerülhetetlen. Ezeket tanítani sem túl szórakoztató, de tanulni talán még rosszabb. Most például a légkört alkotó gázok és azok tulajdonságai voltak ilyenek, amit a nyolcadikosoknak meg kellett tanulniuk. Szerencsére eszembe jutott gyermekkorom játéka az autóskártya és az is, hogy miként lehetne alkalmazni erre a helyzetre. Persze az ötlet könnyen alkalmazható bármilyen más dologra, aminél több adatot is meg kell tanulni.

A játékot Atmoszférának neveztem el és abban segített, hogy a diákok megtanulják a 15 légkört alkotó gáz nevét, moláris tömegét, térfogat százalékát és a légkörben eltöltött élettartamát. Első lépésként páronként kaptak 15 kártyát, amire el kellett készíteniük a lapokat. Egy-egy lapon szerepelt az adott gáz neve, a rajza és a három adat. Miután elkészültek a kártyákkal megkapták az alábbi játékszabályt is:

Minden játékos kap 7-7 lapot, a megmaradt lapot megnézés nélkül félrerakjuk.
A játékosok felváltva lépnek. A kezdő játékos kirak egy lapot és megjelöl egy szempontot a háromból (térfogat%, moláris tömeg, élettartam), a megjelölt szempont nem lehet ugyanaz, mint az előző körben volt. A másik játékos is kirak egy lapot és megjelöli, hogy a kisebb vagy a nagyobb érték nyer-e éppen. A nyertes elviszi mindkét lapot. Az nyer, akinek több ütése van a hetedik kör végén.
Ha a két kirakott lap egyenlő értékű, középen maradnak és a következő körben az ütéssel együtt lehet elvinni azokat is.

Mint látható, a játék sokban emlékeztet az autóskártyára, de sokkal több lehetőséget ad a taktikázásra. Azáltal, hogy csak 15 lap van, sokkal több lehetőség van a taktikus gondolkodásra is. Ha például már kiment a nitrogén, akkor lehet tudni, hogy a térfogat%-ban az oxigén a legnagyobb és így tovább. Minthogy ahhoz is ragaszkodtam, hogy minden alkalommal, amikor kirak valaki egy lapot, mondja ki hangosan a nevét is, a memorizálást is segítette a játék. Sőt a kártyák később az egyéni tanulásban is segítséget jelentettek a diákoknak.

Ahogy korábban már említettem, a játék könnyen adaptálható bármilyen olyan helyzetre, amikor adatok megtanulása a cél.