Azonnali visszajelzés - bármilyen íráshoz

Internet a tanórán - 2023. november 20.

Írta: Prievara Tibor

Nagyon sok olyan lehetőséget nyújt a digitális világ, amelyek a taníts egyes szegmenseiben kiválóan használhatóak. MOst egy olyan apró kísérlet eredményéről számolunk be, amely segít abban, hogy gyorsan, hatékonyan dolgozzanak a diákjaink, és gyorsabban tudjunk számukra visszajelzést adni. Semmilyen technológiai ismeret nem kell hozzá (vagyis csak minimális), és az eredmény elég lenyűgöző tud lenni. Érdemes kattintani!

A kérdés az volt, hogy érettségire készülés közben hogyan tudok a fogalmazáskészségen hatékonyan, gyorsan, az órán javítani. Mivel a diákok rendkívül leterheltek, és egyébként remekük beszélnek angolul, olyan megoldást kellett találnom, amely nem jelent számukra plusz, otthoni munkát, külön feladatot. Azaz: annyi időm volt, amennyi az órán van. Ugyanakkor szerettem volna megspórolni a 3 kört, amit a kiosztott írás feladat, annak a beadása, majd a javítás, és az alapján az újraírás jelent.

Annál is inkább, mivel az újraírás nem történik meg, vagy nem hatékonyan. Azaz mindezt szerettem volna egy órába sűríteni. Ezt tettem:

Először is nyitottam egy Google drive mappát, amelyben létrehoztam annyi üres dokumentumot, ahány diák van. Ezután, az órán a mappát szerkesztői jogosultsággal megosztottam a diákokkal, így mindneki bemehetett, és 'belakhatott' egy saját Google dokumentumot.

Ezután kiosztottam az érettségi feladatot (én kivetítettem, de ha valaki nagyon alapos szeretne lenni, ezt minden dokumentumba be is másolhatja - én erre lusta voltam, és nem is volt igazán lényeges), és elkezdődött az érdemi munke. MInden diák elkezdte írni a fogalmazást, én pedig ugráltam a fájlok között, és ahol hibát láttam, gyorsan kommentben jeleztem. Adiákok pedig ahogy látták a visszajelzéseimet, folymaatosan alakították a fogalmazást, és így valóban sokkal jobbak lettek az írások. Talán mások számára is hasznos tapasztalatok:

Érdemes nem egész osztállyal csinálni - nekem 16 diák volt az egyik, és - a hiányzások miatt - 12 a másik csoportban. A 12 fős csoprtoban nagyon kényelmesen, négyszer is körbeértem, a 16 főnél (főleg, ha hibáztak, és több időt kellett egy-egy diák írásával altöltenem) már rezgett a léc, és háromszor is csak neccesen értem körbe. Erre egyébként remek megoldás lehet, hogy az írás feladat alapján megpróbáljuk megjósolni a lehetséges hibákat (nálam egy baráti levelet kellett írni, itt a stílus visszatérő probléma, a bekezdésekre tagolás, vagy éppen a kötőelemek használata), és ezekre előre elkszített 'paneleket' összeírni. Ezeket aztán lehet bemásolni, és így sokkal gyorsabban sokkal több visszajelzést tudunk adni.

Nagyon fontos arra is figyelni, hogy MINDEN diákra sor kerüljön, nehogy kihagyjunk valakit, nem esik jól neki. Szintén ugaz ez akkor is, ha vannak olyan diákjaink, akik tökéletesen tudnak baráti leveleket írni, ebben az esetben a dicséret, a pozitív visszajelzés segíthet. Szintén fontos, hogy a gyors, keresetlenül megfogalmazott visszajelzés ne legyen sértő, és pozitív irányba vigye el a diákokat a munkában. Én mindig igyekeztem a jó elemeket is kiemelni - erre lehet akár egy rövidítést kitalálni, akár egy emojit, amiről tudják a diákok, hogy a jó munkát, jó megoldást jelöli, így egyszerűbb és még gyorsabb a folyamat.

Végül számomra hatalmas tanulság volt, hogy mennyire másképpen láttam a diákokat így, írás, fogalmazás közben. Olyan hibák, nehézségek jöttek ki, amelyek a kész művekben ritkán - szintán remek eszköz ez arra, hogy a ChatGPTvel és társaival készült írásokkal ellentétben valódi diákmunkát kapjunk. És nem utolsósorban arra is kiváló, hogy tanárként egy órai fogalmazás ne unalmas üresjárat legyen, és ne kelljen utána még egyszer annyi időt tölteni a javítással :) Win-win!