Egy hét Digitáliában

Internet a tanórán - 2017. december 17.

Írta: Nádori Gergely

digitaliaIskolánkban (az AKG-ban) harmadik éve folyik már a digitális iskola projekt, aminek lényege, hogy a diákok iskolai felszerelésének része egy saját laptop is (minderről ITT EGY FILM). Már a kezdéskor tudtuk, hogy a diákokat meg kell tanítani arra, miként is használják ezeket az eszközöket a tanulásban, ezért készítettünk el egy 20 órás Digitális tanulásmódszertan kurzust, ami IDE KATTINTVA érhető el. Úgy gondoltuk, hogy két és fél év után érdemes visszatérnünk a témára, így az iskolánkban szokásos témahetek közé beiktattuk a Digitália hetet, ahol a digitális ismerteken túl az úgy nevezett puha képességek (soft skillek) fejlesztése is a célok között volt. Az alábbiakban közreadjuk a hét programját és az egyes programok leírását.

1. nap
Új világ (60 perc)
Jegyzetelés (90 perc)
Sport/ebéd (90 perc)
20x20 felkészülés (120 perc)

2. nap
Mutass egy programot (90 perc)
Disputa felkészülés (90 perc)
Wiki (30 perc)
Sport/ebéd (90 perc)
Legjobb órám, tanácsok tanároknak (30 perc)
20x20 (60 perc)

3. nap
Kahoot! (30 perc)
Digitális biztonság foglalkozás (90 perc)
Disputa felkészülés (60 perc)
Sport/ebéd (90 perc)
Wiki (60 perc)
20x20 (60 perc)

4. nap
Digitális írástudás felmérés (60 perc)
Kedvenc programom (60 perc)
Disputa (90 perc)
Sport/ebéd (90 perc)
Problémák és megoldások (60 perc)
20x20 (60 perc)

5. nap
Legjobbak kiválasztása csoportban (30 perc)
Paródia felkészülés (30 perc)
Legjobbak előadása (30 perc)
Disputa (60 perc)
Sport/ebéd (90 perc)
Futurológia (60 perc)
Paródiák (30 perc)

A témahét során a diákok sokféle csoportban dolgoztak a csoportok létszámát az egyes programok leírásánál jelezzük. A munka nagy része egy erre a célra létrehozott OneNote Osztályjegyzetfüzetben folyt, összesen 70 diák vett részt a témahétben, akiket 6 tanár segített. Íme az egyes foglalkozások leírása:

20x20
Ez egy prezentációs forma, más néven pecha kucha (ITT ÍRTUNK róla először), amiben 20 képet mutatnak meg, mindegyik 20-20 másodpercig látszik. A képeken felirat, szöveg nem lehet, az előadó nem használhat jegyzeteket. A diákok 10-12 fős csoportokban dolgoztak, mindenki szabadon választhatott magának témát, bármit, amiről úgy gondolja, képes ennyi ideig beszélni (volt előadás a lajhárokról, az analóg fényképezésről, a személyiségtesztekről vagy éppen a természeti katasztrófákról). Két órájuk volt felkészülni (bár ezt otthon folytathatták) majd közösen értékeltük a kis csoportban az előadásokat. Az előadáshoz a OneNote-ban kaptak egy Powerpoint alapot, amin a diák haladása már időzítve volt.

Digitális biztonság foglalkozás
Ez a foglalkozás a Momentán társulattal és a Telenor önkénteseivel együtt valósult meg. A foglalkozásokon a színészek rögtönzött jeleneteket adtak elő, amik a diákok javaslatai mentén alakultak és a digitális világ kérdéseivel foglalkoztak. (ITT EGY részletesebb leírás a programról).

Digitális írástudás felmérés
Itt egy, az EU által létrehozott keretendszerre a Digcomp-ra épülő tesztet töltöttek ki a diákok, ami különféle területeken mutatta meg, mennyire jól tájékozódnak a digitális világban.

Disputa
Itt három fős csoportokban vitatkoztak a Disputa szigorú szabályai szerint olyan témákról, amik érintik a digitális világot. A csoportok tudták, hogy melyik témában kell vitatkozniuk, de azt, hogy az állítás mellett, vagy az ellen kell-e érvelniük csak közvetlenül a vita után tudták meg. A vita győztesét a teljes hallgatóság választotta ki. Az alábbi témák szerepeltek:
- Ment-é előbbre a kütyük által a világ?
- Az internet segíti a demokráciát.
- Az iskolában tartalomszűrést kell alkalmazni, hogy ne férhessenek mindenhez hozzá az internetről a diákok!
- A Wikipedia elbutít.
- Mindenkinek digitális diétát kellene használnia (hetente egy-egy napot mindenféle digitális eszköz nélkül).
- A letöltés lopás.
- Az e-sport nem sport.
- Internetelérést és a használatára alkalmas eszközt kellene adnia az államnak minden polgárának.
- A digitális iskola jó dolog.
- The biggest problem facing education today is that our Digital Immigrant instructors, who speak an outdated language (that of the pre-digital age), are struggling to teach a population that speaks an entirely new language.
- A robotok elveszik az emberek munkáját.
- A tanárok ne korlátozzák a mobiltelefon használatát.

Futurológia
Arról beszélgettünk, hogy milyen változásokat hoz a világban a digitalizáció, a technikai fejlődés. Mit jelent ez a mindennapi életben? A gazdaságban? A tudományban? Megpróbáltuk kitalálni, milyen világ várhat ránk 20-30 év elteltével.

Jegyztelés
Itt a digitális jegyzetelés különböző fajtáit hasonlítottuk össze. Négy témakör közül választhattak (természettudomány, társadalomtudomány, művészet, mindennapok) és két-két TED előadást néztünk meg. A diákoknak az előadásokat jegyzetelniük kellett, de a jegyzetelés formáját sorsoltuk az alábbiak közül:
- Írj folyamatos szöveget!
- Csak tíz szót írhatsz le!
- Csak rajzolhatsz!
- Készíts gondolattérképet!
- Készíts vázlatot!
Ezt követően összehasonlítottuk a munkákat és megnéztük, melyik módszernek milyen előnye és milyen hátránya van. Beszéltünk arról, milyen lehet a jó jegyzet. Az alábbi előadásokat használtuk:
Természettudomány: 1, 2
Társadalomtudomány: 1, 2
Művészet: 1, 2
Mindennapok: 1, 2

Kahoot!
Itt egy gigantikus Kahoot! játék zajlott az év során tanultakból. A Kahoot!-ról ITT ÍRTUNK bővebben.

Kedvenc programom
Itt mindenki bemutathatta a kedvenc programját, alkalmazását másoknak. Mindenki legalább öt másik programot ismert meg, majd ezeket értékelte is egy online kérdőíven.

Legjobb órám / tanácsok tanároknak
Itt a say@me oldal segítségével (ITT ÍRTUNK RÓLA) adhattak tanácsokat a digitális világhoz a tanároknak. Megírták azt is, hogy mi volt a legjobb digitális eszköz, amit a tanulásban használtak. Érdekes módon az egyik leggyakoribb tanács az volt, hogy ne aggódjon, ha valami nem működik, van az úgy.

Legjobbak előadása
Minden kis csoport kiválasztotta, hogy melyik volt a legjobb 20x20 előadás, a legjobb programbemutató és a legjobb tanulási tanács, majd ezeket az egész csoport előtt újra előadták, bemutatták.

Mutass egy programot!
A diákoknak rövid videóbemutatót kellett készíteniük egy tanulásba használható programról vagy apró ötletről, trükkről elsődlegesen képernyőfelvétel segítségével. Adtunk pár tippet is, hogy mik lehetnek ezek:
- Címkék használata OneNote-ban
- Háttér használata OneNote-ban
- Iskolai webcím továbbítása a saját e-mailre
- Időzítés készítése Powerpointhoz
- Tervezési ötletek készítése Powerpointhoz
- Flash Fill használata Excelben
- Atomatikus tartalomjegyzék Wordben
- A Quizlet összes lehetősége
- http://goconqr.com/
- http://hashtag.school
- http://www.repointtechnologies.com/products/mind-o-mapper/
- http://mindmup.com/
- http://www.qrg.northwestern.edu/software/cogsketch/
- https://bubbl.us/
- http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Download
- http://www.audacityteam.org/
- https://www.tiki-toki.com/
- https://www.mindvectorweb.com/
- https://fluiddata.com/
- https://flow.microsoft.com/hu-hu/
- http://molview.org/
- http://appinventor.mit.edu/explore/
- https://h5p.org/
- http://100photos.time.com/
- https://lumen5.com/
- http://factitious.augamestudio.com/#/
- http://ezgif.com/
- https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.forscience.whistlepunk&hl=en
- https://info.flipgrid.com/
- https://infogram.com/
- https://www.visme.co/make-infographics/
- https://www.canva.com/create/infographics/
- Paint 3D
- https://www.tinkercad.com/
- https://circuits.io/
- https://phet.colorado.edu/en/simulations/category/new
- https://spiral.ac/
- https://www.spongelab.com/index.cfm
- https://www.gapminder.org/

Paródiák
A feladat itt szabadon választott csoportokban egy rövid, jelenet elkészítése volt A digitális tanár címmel.

Problémák/megoldások
Mindenki kapott egy kártyát, aminek az egyik oldalára felírta a nevét, a másikra pedig valamit, ami neki nehézséget jelent a tanulásban. A begyűjtött kártyákat kiraktuk az asztalokra és mindenki elvett egy olyan kártyát, amiről volt ötlete a megoldásra. Megkereste a kártya tulajdonosát és elmondta a javaslatot.

Új világ
Bevezetésként a tanárok meséltek arról, hogy mennyire sokat is változott a világ. Milyen volt diáknak lenni a számunkra, milyen változásokat éltünk át és mi mindent tekintünk magtól értetődőnek, ami pedig csak pár éve van jelen.

Wiki
Az iskoláról szóló Wikipedia oldalt bővítették ki, hogy minél informatívabb legyen. Először szerkesztőket választottak, kis csoportok készítették el egy-egy bekezdés szövegét, ami azután felkerült az oldalra is.