Történetmesélés és emojik - egy iskolai projekt

Nyelvoktatás - 2023. december 19.

Írta: Prievara Tibor

Az egyik legnagyobb kihívást jelentő feladat nyelvtanároknak az érdekes beszédszituációk megteremtése. Hogyan lehet olyan oktatási helyzeteket teremteni a nyelvórán, amelyek segítségével könnyen tudjuk 'beszéltetni' a diákjainkat. Erről szól az alábbi cikk, egy konkrét projekt rövid leírásával, akár már a téli szünet utáni első órához az élmények feldolgozására. MInimális készülés - maximális hatékonyság! Jó szórakozást!

A helyzet az, ohgy többször tapasztaltam, hogy az emotikonok valóban remekül alkalmasak érzelmek kifejezésére, vagy éppen gerjesztésére. Erre akkor döbbentem rá, amikor - viccből - egy jauárban elindítottam egy 'szabadítsuk fel az emojikat' kampányt, ami arról szólt, ohgy MINDEN emojit használjunk fel, ne csak ugyanazt a 20-at. A sok szegény elhanyagolt emotikon így végre az őt megillető helyet tudja elfoglalni az online életünkben. Így hát minden messenger üzenethez hozzáraktam 4-5 teljesen random emojit. A hatás leírhatatlan volt. Zokogó gyerekek, megszakadt évtizedes barátságok - még akkor is, amikor elmondtam, hogy ez miért volt. Izgalmas, ugyanakkor félelmetes is volt látni, hogy milyen szélsőséges hatást tudott pár kis jel kiváltani emberekben, főleg, amikor elmomdták, hogy ők hogyan értették az emojikat - mindegyik egy teljesen új, saját kis történetet adott elő. Annyi haszna volt mindenesetre a kísérletnek, hogy megbizonyosodtam, hogy remek alapanyaga a történetmesélésnek az emoji.

Vannek természetesen az alap dolgok, mint könyveket kitalálni az emojik alapján, de ezt már régóta és sokan csinálják. Az alábbi feladatok érdekesek lehetnek történetmesélés, vagy beszédcentrikus órákon:

1 A legegyszerűbb az emoji történetek generálása. Ehhez nem kell más, mint egymás mellé helyezni 10-15 random emojit, és úgy kezelni őket, mint egy képregényt. Én próbáltam úgy, hogy nem volt a fejemben történet, és úgy is, hogy egy bizonyos történetet próbáltqm elmesélni. Az első esetben sokkal változatosabb volt az eredmény, de nem sokkal, ahhoz képest, mint amikor - én azt gondoltam - egyetlen történetet kellett volna mindenkinek kikövetkeztetnie. Az első megoldás mindenesetre viccesebb volt. Arra figyeltem, hogy egyfajta emojiból ne legyen nagyon sok (pl. 4-5 'arc' emoji ne legyen egymás mellett). Ehhez remek oldal a Getemoji (ITT TALÁLHATÓ, ahol tényleg nagyon sok van. Azonban ami még ennél is sokkal jobb, ráadásul kereshető, így nagyon jól használható ebben a projektben az az Emojipedia ITT TALÁLHATÓ. Ami még mellette szól, az az, hogy egyszerű 'elvinni' az emojikat, hiszen az egérrel egyszerűen kijejüljük (Copy), majd pl egy Word dokumentumba bemásoljuk (Paste). És már készen is van a törtnénetünk. (Figyelem! Vigyázzunk arra, hogy ne rakjunk a történetbe 'erotikusan' tölrött emojit - pl. ne legyen benne barack, padlizsán, vagy cseresznye - mert ezek nem kívánt irányba viszik el a beszélgetést).

2 Ennek egy kicsit bonyolultabb, de még viccesebb változata, amikor az a adiákok feladata, hogy egy saját maguk által írt történetet emojikkal írjanak le, meséljenek el. Ezután az emojikat megosztják, egymásnak,és a társaiknak az a feladata, hogy az emojik alapján rekonstruálják a történetet. Ezt lehet oda-vissza csinálni, 10-15 percig garantáltan folyamatosan angolul fognak beszélni már A2, B1 szintú tanulók is.

3 Ha kisebbekkel dolgozunk, vag yakár kezdbb diákokkal, akkor remek móka lehet a saját emoji gyártása. Erre remek és egyszerű megoldás az Emoji maker ITT ÉRHETŐ EL, ahol sokféle alapanyagból gyúrhatják össze a saját verziójukat a diákok. Itt is többféle felhasználás lehetséges az órán - az egyik az emoji diktálás, ahol én, tanárként elmondom, hogy milyen az emoji, és a diákoknak ki fel kell építeniük ezt saját gépükön. A helyes feladatmagoldás a 'diktált' emoji precíz elkészítése. Természetesen ezt lehet tovább is fokozni, hiszen it minden tanuló saját emojit és készíthet, amit megosztahtnak egymással, történetekbe, mesékbe rakhatnak, vagy éppen egymásnak is lediktálhatnak.

Mindez csak ízelítő, nagyon hatékonyan lehet az emojikat az oktatásba bevonni, ugyanakkor ami rám igaz volt, az másra is az lesz - késuüljünk fel, hogy ezek valóban érzelmeket váltanak ki emberekben, figyeljünk oda, hogy ezek ne kapjanak a kelleténél nagyobb teret. Ugyanakkor minimális készüléssel, maximálsi hatékonságot lehet elérni.