• Spirál a matematika órán

    Internet a tanórán - 4 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    spiralTarczal-Márta Edit írása

    Nyár lévén az előző évi anyagaimat rendezgetve bukkantam rá a spiral.ac alkalmazásban elkészített kérdéssoraimra. Az alkalmazást Hipersulis kollégáim ajánlották figyelmembe és Böngyik Edit kolléganőm küldött róla egyik este egy rögtönzött leírást. Ettől kezdve teljesen „bespirálozódtam”. Azaz a Spiral (ITT TALÁLATÓ) alkalmazás Quickfire részét használtam a tanítási órákon előzetes tudás felmérésére, matematikát tanítván a fogalmak számonkérésére óráról-órára, összefoglalásnál a rendszerezésre, óra végén annak ellenőrzésére, hogy mit sikerült elsajátítani az aznapi anyagból, tehát tulajdonképpen olyankor, ha a feltett kérdésemre a válasz egy- egy szó vagy kifejezés volt. Az alkalmazás lehetővé teszi, hogy egyénileg számon kérjük a diákjainkat. Tulajdonképpen csak a tanárnak van szüksége regisztrációra, (elég hozzá egy gmail fiók, egy facebook-, egy twitter- vagy egy edmondo regisztráció) laptopról, asztali gépről, tabletről, de akár saját telefonjáról is elindíthatja a kérdéseket. A diákok egy tanár által adott kóddal tudnak belépni és belépéskor nevet adni maguknak. A kérdések a diákok mobil eszközein jelennek meg. Minden diák beírja a válaszokat, majd elküldi a tanárnak. A tanár ahányféle válasz érkezik, annyiféle keretben látja a válaszokat. A keretek jobb felső sarkában lévő számok jelzik azt is, hogy hányan adták ugyanazt a választ egy-egy kérdésre, erre kattintva megjelennek a válaszadók nevei is. Na persze a válaszok adásánál már csak a kérdések feladása egyszerűbb. Létrehozásukhoz csak a Quickfire-re kattintunk majd címet adunk a kérdéssorunknak és feltesszük a kérdéseinket. Nem szabad elfeledkezni a mentésről sem, ami a jobb felső sarokban található pipával történik. A feladattípusok alatt oktató videók találhatóak, amelyek bemutatják az alkalmazás használatát. Mindenkinek hasznos időtöltést kívánok a programmal.

    Bővebben...

  • Feladatlapok nagy választékban

    Internet a tanórán - 10 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    wizerCsinos feladatlapokat rakhatunk össze a Wizer alkalmazással (ITT TALÁLHATÓ, amit aztán könnyen meg is oszthatunk a diákjainkkal és más tanárokkal is. . A feladatlapokba sok feladattípust rakhatunk (érdekesség a rajz, ahol a diákok maguk rajzolhatnak) és megadhatjuk a jó választ is természetesen. Az elkészült feladatlap megosztható a diákokkal, akiknek szintén regisztrálniuk kell. Az eredményeket aztán láthatjuk. Nagy előny, hogy válogathatunk is számtalan elkészült feladatlapból, ami arra is jó, hogy ötleteket gyűjtsünk.

    Bővebben...

  • Videók Office űrlapba

    Tippek, trükkök - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    formsAz Office 365 csomag egyik hasznos része az Űrlap, amivel kérdőíveket, teszteket állíthatunk össze. Nagy előnye, hogy diákok bejelentkezhetnek az O365 azonosítójukkal és így biztosan megfelelő emberekhez köti majd a válaszokat. Az Űrlap sokat szépült az elmúlt hónapokban, témát választhatunk a kinézetéhez és kifejezetten jól szűkíthetjük a megadható válaszokat is. A mostani újdonság, hogy már videót is rakhatunk a kérdés mellé, így:

    Bővebben...

  • Rajzos feladatok

    Internet a tanórán - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    kepIzgalmas látni, ahogy az azonnali visszajelzést adó alkalmazások egyre gyorsabban fejlődnek. Talán a Socrative volt az első ilyen alaklmazás, aztán jött sorban a többi a Geddit, a Soapbox mindegyik egyik kicsit mást, egy kicsit többet tudott, mint a többi. Most bukkantunk rá egy még újabbra, aminek Answerpad a neve (ITT TALÁLHATÓ). Tud mindent, amit az ilyen alkalmazásoktól elvárnánk: felvihetünk osztályokat és készíthetünk nekik kvízeket vagy feladhatunk azonnali kérdéseket is, amikre a diákok a megadott kód beírásával tudnak válaszolni. Ahogyan ez szinte már elvárás, van hozzá Androidos és iOS-es alkalmazás is, így a diákok akár a mobiltelefonjukról is megadhatják a választ. Ami az Answerpad igazi különlegessége, hogy a diákok rajzban is válaszolhatnak, mi pedig láthatjuk, hogy mit rajzolnak. Sőt megadhatunk pár alapképet is (az ingyenes verzióban csak párat), amire rajzolhatnak, például egy koordináta-rendszert.

    Bővebben...

  • Vetélkedő, gyorsan, könnyen

    Internet a tanórán - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    flipquizA diákok szeretnek játszani, gyakran még az sem tűnik fel nekik, ha közben tanulniuk is kell. Erre az alapgondolatra épít a FlipQuiz nevű oldal, ahol a korábban a tévében látható Mindent vagy semmit mintájára készíthetünk játékot (IDE KATTINTVA). Témakörök vannak, azokban különböző pontértékű kérdések. A diákok választanak egy témakört, megkapják a kérdést és felelnek rá, ugyan látszik a válasz is, de azt, hogy az ő válaszuk helyes olt-e (így plusz vagy mínusz pontot érdemelnek-e) már a tanár döntheti el. A égén persze az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjtötte.

    Bővebben...

  • Szavazás, szófelhő, kvíz, ami csak kell

    Internet a tanórán - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    mentimeterKicsit a Kahoot! és a Socrative vonalán halad a Mentimeter nevű alkalmazás, de még annál is több lehetőséget kínál fel, mint azok. Nem csak kvízeket készíthetünk, hanem akár szófelhőt is, valamivel kapcsolatban, vagy éppen közvélemény-kutatást, nyitott kérdéseket is feltehetünk, de különféle szempontok alapján is osztályozhatunk dolgokat. A dolog nagyon egyszerű, a tanár a mentimeter.com oldalon regisztrál (ingyen) és elkészíti a kvízt, majd miután azt elindítja, kap egy számot. A diákoknak a menti.com oldalon kell bejelentkeznie ezzel számmal és már kezdődhet is a kvíz. Sokrétűbb, mint a Socrative vagy a Kahoot!.

    Bővebben...

  • Internetes dolgozatírás

    Tippek, trükkök - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    drug of the nationRégóta szerettem volna már olyan dolgozatot íratni, amihez használhatják a a diákok az internetet. Sokat beszélünk arról, hogy milyen jó lenne a korszerű képességeket értékelni. Az egyik legfontosabb korszerű képesség pedig pontosan az, hogy miként tud valaki információkat összegyűjteni, értékelni, elemezni és feldolgozni. A dilemma az volt, hogy az egyéni teljesítményre voltam kíváncsi, azt akartam értékelni. Hogyan lehet ezt megoldani, ha közben az internet is ott van a kezük ügyében? Hogyan lehetek biztos abban, hogy nem kapnak segítséget egymástól, vagy akár kívülről e-mailen, Facebookon, bármiféle csatornán. Nem állhatok ott minden diák mögött, hogy nézzem a képernyőjét! vagy mégis?

    Bővebben...

  • Diák portfólió

    21. századi tanár - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    seesawFeleteszem jelenleg a közoktatásban dolgozóknak nem a portfólió a kedvenc szava, de azért ne felejtsük el, hogy ez egy nagyon hatékony értékelési eszköz lehet. A lényege, hogy a diákok a munkáikat egy helyre gyűjtik, visszajelzést kapnak rá a tanártól vagy akár a társaiktól. Ebben a rendszerben jól követhető a fejlődés és mindig van lehetőség a javításra, a fejlődésre. Ráadásul a munka (vagy annak egy része) a külvilág felé is megjeleníthető, ami újabb dimenziót ad az értékelésnek. Ezt a megoldást teszi könnyebbé a Seesaw nevű alkalmazás (ITT TALÁLHATÓ).

    Bővebben...

  • Mindent vagy semmit - játékgenerátor

    Internet a tanórán - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    jeopardy rocksMindent vagy semmit!volt a címe a magyar tévében az Amerikában Jeopardy! néven ismert játéknak. A rendszer egyszerű: témakörök vannak és azokban egyre nehezedő (egyre többet érő) kérdések, a játékos választ egyet, felel, ha helyes a válasz megkapja az értéket, ha hibás, elveszti. A Jeopardy Rocks oldalon (IDE KATTINTVA) ilyen vetélkedőt készíthetünk, majd játszhatunk is le. Az ingyenes változatban csak szöveg lehet a kérdésben, a prémum esetében képet, videót is fűzhetünk hozzá. A lejátszáshoz csak internet és egy projektor kell, a versenyzők csak bemondják a választ és a játékvezető döntheti el, hogy helyes volt-e vagy sem. Nagy öröm, hogy az oldal a magyar karakterekkel is megbirkózik, így összefoglaló órához kiváló lehet.

    Bővebben...

  • Visszajelzés mobiltelefonról

    Oktatóvideók - egy éve

    Írta: Nádori Gergely

    gosoapboxEgyre több olyan alkalmazás van, amik lehetőséget adnak arra, hogy minden diák egyaránt részt vegyen az órai munkában. A sokat emlegetett Socrative mellett ilyen a GoSoapBox is (ITT TALÁLHATÓ), ami több izgalmas extra funkcióval is rendelkezik. A használatát, működését egy videóban mutatjuk meg:

    Bővebben...