• Médiarendszer - e-learning tananyag elkeseredett embereknek

    Tananyagbázis - egy hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Érdekes azon gondolkodni, hogy vajon mi és mitől lesz digitális tananyag. Ilyen az ITT ELÉRHETŐ Médiarendszer névre keresztelt e-learning oldal, ahol szerintem egy elég korrekt bevezetést találhatunk a média tudományához. Én azt képzelem, hogy ez érettségizőknek, vagy ezzel laikusként foglalkozóknak készült. Ha valaki tényleg nagyon szeretné megtanulni a médiarendszer című tételt, valószínűleg hasznosnak fogja gondolni, mert az anyag tömény, rendszerezett és süt belőle, hogy már eleve készen volt. Vagyis e-learningesült ismét egy alapvetően Powerpoint-ra kitalált, előadásnak tűnő anyag. Ami alapvetően nem probléma, és biztosan lesznek olyanok, akik ezt tudják majd valamire használni, de az érdekes, hogy így 2010 után jóval még mindig azt gondoljuk, hogy ez egy e-learning tananyag. Persze, a definíció értelmében biztosan az, ugyanakkor a célközönség és a világunk megváltozásait vajon mikor érik be az e-learning fejlesztések? Mikor mondjuk ki már végre - nem viccesen -, hogy rendben, persze, de azért ez elég 2002-es már.

    Bővebben...

  • Kidsnews - diákújság magyarul

    Hírek - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Bevallom, régi, és eleddig be nem teljesült vágyam, hogy egy igazi, demokratikus, diákok által írt online diákportált hívjak életre. Többször is megpróbálkoztam pl. a DiákBlog felélesztésével, és nagyon sikeres is volt, de egész egyszerűen nem bírtam energiával, mert azért egy szerkesztőség életének a menedzselése nem kis feladat, akármennyire is alulról szerveződik. Nos, lehet, hogy nem kell tovább keseregnem, mert elindult a megtévesztően angol nyelvű Kidsnews nevű oldal ( IDE KATTINTVA látogatható meg), amely teret ad a diáktehetség kibontakoztatásának. Az érdekes kezdeményezés azért kérdéseket is felvet, pl. ha valaki Julius Caesar-ról ír egy cikket, akkor saját kutatások alapján dolgozott, vagy esetleg fordított, vagy több forrást használt-e? És ha igen, akkor fontos-e a források jelölése. Hasonló kérdések merülnek fel a képekkel kapcsolatban is, én egyetlen forrásmegjelölést sem láttam, pedig ezt hasznos lenne elsajátítani a helyenként akár 121 éves örök fiatal szerzőknek :) A legizgalmasabb számomra a valóban saját gyártásúnak tűnő tartalom, mint pl. egy interjú egy YouTuber-rel. Az oldal tehát adott, szerintem akár média szakkörök remek publikációs terepe is lehet, biztosan szívesen vesznek bármilyen érdekes, jó minőségű tartalmat.

    Bővebben...

  • Álhírvadász - ajánljuk mindenki figyelmébe

    Internet a tanórán - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Remek kis oldal indult világhódító útjára, a neve Álhírvadász, és legalábbis Záhonytól Gyékényesig biztosan igényt tarthat minden médiát olvasó vagy azzal az oktatásban foglalkozó figyelmére ( IDE KATTINTVA érhető el az oldal). Összesen négy szintet járhatunk be, Kezdőtől a Szerkesztőn át az Oknyomozóig. Az úton azt kell kitalálnunk, hogy vajon az elénk rakott hírek valódiak, vagy netán álhírek. Nekem tetszik, hogy valódi álhírekkel dolgozik a játék, azaz a gyakorlatban azonnal hasznosítható tudást ad. Aki a TanárBlog rendszeres olvasója, vagy csak a múlt héten is erre vetette az internet tengere, egy kicsit hasonló, angol nyelvű álhír-tinderrel találkozhatott (ITT). Hasznos vadászatot kívánunk!

    Bővebben...

  • Logika a rajzfilmekben?

    Nyelvoktatás - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Nem szoktunk ún. listicle-t ajánlani, de ez a mai lista kivétel, mivel zseniálisan működött az órán, és tökéletes anyag képleírás gyakoroltatására. Nem másról van szó, mint a helyenként elég vicces Bored Panda egy gyűjteményéről (ITT TALÁLHATÓ), ahol rajzfilmek logikájját kérdőjelezik meg - jogosan. Olyan képeket gyűjtöttek össze, ahol pl. Minnie egér megijed egy egértől, vagy Donald kacsa családja éppen egy sült csirkét eszik, netán azon gondolkodhatunk el, hogy Tarzan a dzsungelben hogyan és miért ilyen szépen frissen borotvált, vagy éppen Hamupipőke esetében hogyan lehet az, hogy aza méretű cipő csak pont rá jó az egész országban, és egyébként is, elég furcsa, hogy a herceg szerelmes lesz, de elfelejti az arcát annak akiért rajong. Rengeteg kép van, én tízet használtam fel közülük az órán, tökéletesen bevált. Bár a feliratok angolul vannak, a képeket bármilyen nyelvórán fel lehet használni, sőt, érdekes lehet médiaismeret órákon is talán gondoltébresztőnek.

    Bővebben...

  • Álhír vagy nem álhír? Játék angolosoknak

    - 2 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    A Factitious oldalán (IDE KATTINTVA található) nagyon egyszerű, mégis meglehetősen nagyszerű játékot játszhatunk haladóbb angolos csoportjainkkal. Egymás után kapjuk a rövid cikkeket, és nekünk azt kell eldöntenünk, hogy álhírről van szó , avagy sem. Három kör van, 5-5 cikkel. Érdemes megnézni, hogy mely jelek árulkodnak az álhírekről, esetleg kereséssel lehet pár tényt ellenőrizni, a forrást elemezni. Hasznos, érdekes, izgalmas, és sajnos nagyon aktuális.

    Bővebben...

  • Tíz weboldal médiapedagógiával foglalkozóknak

    Tíz weboldal... - 4 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    tvNemes Patrícia írása

    10 olyan weboldalt gyűjtöttem össze, amely óravázlatokat, segédanyagokat, rövidebb háttértanulmányokat tartalmaz a digitális műveltség, kritikaitudatosság és általában a médiapedagógia témakörében. Természetesen itt is az angol nyelvű oldalak vannak többségben, de szerencsére magyarul is találhatunk jó dolgokat az interneten.

    Bővebben...

  • World Press Photo - 1955-2017

    Internet a tanórán - 7 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    wpf Bevallom, nagyon szeretem az órákon használni a World Press Photo gyűjteményét. Minden évben tervezek köré órákat, de most, hogy az iskolámban végre sikerült elindítani a Digitális Iskola Pilot Projektet (DIPP), és tudunk az órákon is tabletekkel dolgozni, teljesen új perspektívák nyíltak meg. Az oldal folyamatosan bővül, mára az összes díjazott kép megtalálható egy remekül kereshető archívumban (IDE KATTINTVA). Az elmúlt talán 7 év osztálytermi szempontból is kiválóan használható újítása a digitális történetmesélés verseny (íme a 2017-es díjazottak (digital storytelling contest), ahol rövid, max. 1 perces, szöveg nélküli videókban mesélnek el egy történetet (figyelem, ha az előző évek nyertes filmjeire vagyunk kíváncsiak, akkor a multimedia contest archívumot keressük, nemrég nevezték át). A zsűri értékítéletében megbízhatunk annyira, hogy teljesen érdektelen képekkel nem találkozunk. Ami különösen hasznos (angoltanároknak), az a történet, amely minden kép hátterét is megadja. Végül egy figyelmeztetés: a képek néha megrázóak tudnak lenni, erre hívjuk fel a diákok figyelmét, nézzük meg előre az anyagot, legyünk óvatosak.

    Bővebben...

  • A Time magazin gyerekeknek

    Nyelvoktatás - 10 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    time Mai ajánlatunk nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak szól elsősorban. A Time magazin gyerekváltozata (ITT TALÁLHATÓ )remekül használható tanórákon, vagy éppen otthoni tanuláshoz. Bár kétségtelenül igaz, hogy nem az európai kultúrkör témái dominálnak, lehet nagyon is érdekes és hasznos anyagokat találni. Rögtön itt van a videó adatbázis, ahol közel 500 rövid (vagy ha nem is kifejezetten rövid, de 10 percnél nem hosszabb) rövidfilmet találhatunk, a diákokat (feltételezhetően) érdeklő témákban. Mivel gyerekeknek szól, nem kifejezetten bonyolult az, ahogy az oldal szól, de ez nyelvtanulóként inkább előny. Összességében érdemes a tematikus keresőben végigpörgetni az anyagokat, szerintem bármilyen iskolai témához találunk kiegészítő multimédiás (vagy csak egyszerű szöveg) tananyagot.

    Bővebben...

  • Furcsa hírek angolórára

    Angolos ötletekX - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    weird news Furcsa, lehetetlen vagy csak valószerűtlen híreket kerestem, mert ezt kívánta a tankönyv. Olyan rövid, érdekes, ám mégis nyelvileg talán használható történetekre volt szükségem, amelyek alapján érdekessé tudom talán tenni a cikkírást, ami - lássuk be - ritkán a diákok kedvence. Rengeteg oldalt átlapoztam, végül az Express nevű bulvárlapra esett a választásom (ITT TALÁLHATÓ, és nem bántam meg. Ezt csináltuk: először kiválasztottam hat hírt (pl. az időutazó Putyin, vagy az ember, aki 34(!!) évig ugyanazt a nejlonzacskót használta), a képeket a történetekről kivetítettem, a diákok pedig megbeszélték, hogy mi van a képen, illetve, hogy mi lehet a történet mögötte. Folytatás a lapozás után!!

    Bővebben...

  • Készítsünk televíziós híreket gyorsan

    Internet a tanórán - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    classtools Nagyon vicces, hasznos, ugyanakkor gyorsan és rendkívül egyszerűen használható ötletet osztunk meg a Classtools boszorkánykonyhájából. Televíziós hírműsorok képernyőképét készíthetjük el hitelesen, személyre szabhatóan, és azonnal le is menthetjük. A fenti képet (mármint itt, a cikkhez tartozót) nem egész egy perc alatt készítettem el, bármilyen hírt meg lehet énekeltetni a diákokkal, sokat, és szívesen beszélnek róluk. No meg jól is néz ki. Az oldal IDE KATTINTVA található, érdemes vele eljátszani.

    Bővebben...