• Jó gyakorlatok a Microsoft Tanári Közösség oldalon

    Hírek - 25 napja

    Írta: Nádori Gergely

    MECAmikor a technika tanórai alkalmazásáról van szó, egy idő után mindenkiben feltör a vágy, hogy szeretné látni, miként is működnek ezek a dolgok valójában. El lehet mondani sokféleképpen, hogy ez a legfontosabb dolog mostanában, mindenkinek ezt kellene csinálnia és persze ez a jövő, de mi történik egy ilyen órán, egy ilyen tanteremben? A tanárok többsége némi szkepticizmussal veszi a lelkes hittérítőket: mi lesz a jelszvakból a tanteremben? (Ahogy a legenda szerint az egyszeri prímás mondta Yehoudi Menuhint hallva: Nem rossz, de asztal mellett meghalna.)

    A Microsoft Tanári Közösség oldalára most több valódi tanórán készült videó is felkerült, ahol igazi, minden nap az osztályteremben tanító tanárok mondanak el egy-két ötletet, technikát, trükköt. Az egyes videókhoz további tartalmak is csatlakoznak, egy szoftverek használatának bemutatói és teljes tanárképzési anyagok is. Jelenleg ez az öt téma érhető el:

    Bővebben...

  • Fordított Powerpoint

    Tippek, trükkök - egy hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kep_miA mesterséges intelligencia lenyűgöző dolgokra képes és egyre több, korábban csak science-fictionnak tekintett dolgot ad a kezünkbe. Douglas Adams Galaxis útikalauzában volt szó a bábel-halról, ami képes bármilyen nyelvről bármilyen nyelvre fordítani, nos a mesterséges intelligenciának köszönhetően megérkezett a valós idejű fordítás a mi gépeinkre is. A Microsoft Translate (ITT TALÁLHATÓ) 10 nyelven beszél és 60 nyelven ír. Ez azt jelenti, hogy a mikrofonban hallott szöveget azonnal leírja, amennyiben az a megadott 10 nyelv közül valamelyiken hangzik el és valós időben fordítja is 70 nyelv bármelyikére.

    Bővebben...

  • Digitális történetmesélés Teams-ben

    Internet a tanórán - 3 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Biztosan mindenki emlékszik még arra a játékra, amikor el kellett kezdeni egy történetet egy papíron, majd továbbadni, és a következő diáknak kellett folytatni - és így tovább, mindig csak mondatonként. Ezt szerettem volna az órán játszani, amikor eszembe jutott, hogy már digitális iskolában vagyunk, és elkezdtem azon töprengeni, hogy 1) hogyan tudom a rendelkezésre álló digitális eszközökkel kiváltani a feladatot, és 2) hozzá tud-e adni valamilyen pluszt (pedagógiailag) az, hogy digitális környezetben végezzük a feladatot? Nos, a válasz - mint kiderült - mindkét kérdésre IGEN, az eszköz, amit használtam ugyanaz volt, amit egyébként is, hiszen a Microsoft Teams minden órán a kezünk ügyében van, és rövidebb idő alatt sokkal többet írtak és dolgoztak a diákok. A lapozás után elmondom azt, hogy mi történt.

    Bővebben...

  • Online tanárképzés

    21. századi tanár - 4 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    mseduHosszú évek óta tartunk taárképzéseket a Microsofttal együttműködésben, az első ilyen még a PiL Akadémia volt, amire talán sokan emlékeznek. Azóta folyamatosan fejlődött, hogy mit és miként akarunk elmondani a kollégáknak. Azonban akárhogyan is igyekeztünk mindig korlátozott volt, hogy hány tanárt érünk el személyesen, kihez juthat el a mondanivalónk. Mostantól viszont bárki részt vehet ezeken a képzéseken, mert online formában is megjelentek az Educator Community oldalán (IDE KATTINTVA). 7 modul készült el, a következők:

    Bővebben...

  • Intelligens videószerkesztő

    Tippek, trükkök - 5 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kepSokaknak volt nagy bánata, hogy a népszerű Movie Maker program eltűnt a Windowsból, az ígéret az volt, hogy valami sokkal jobb érkezik helyette. Most itt is van a Story Remix, ami a legutóbbi nagy frissítéssel érkezett meg és a Fényképek program részeként érhető el. Hogy milyen lett? Több is és kevesebb is, mint a Movie Maker volt, de egyértelműen nem az oktatási felhasználás volt az előtérben az elkészítésekor. Ami természetesen nem jelenti azt, hogy egyes projektekhez ne lehetne nagyon jól felhasználni.

    Bővebben...

  • Milyen egy valóban innovatív iskola? Elmeséljük

    Vezércikk - 5 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Danesfield A londoi BETT Show nulladik napján lehetőségünk nyílt egy London melletti iskolát, bizonyos Danesfield School-t, meglátogatni. A történet amerikai filmekből ismerős lehet: lecsúszott, az alsó 10%-ban lévő iskola közössége összeül, 'kitalálja' az iskolát, bevonja a szülőket gyerekeket, és a 4 év alatt az Ofsted ellenőrzése során már kiemelkedő iskola lesz, eredményei pedig a felső 5%-ba repítik. A program kezdete (az igazgatónő elmondása szerint) 2014, és a legutóbbi eredmények alapján mondható el mindez. Szóval van itt egy iskola, ahol minden órán (szinte) IKT eszközöket használnak, a kompetenciaméréseken és a tantárgy felméréseken kiválóan szerepelnek. És mindezt pár év alatt fordították meg. Nézzük hogyan!

    Bővebben...

  • Viszlát Facebook csoport, helló Teams

    Vezércikk - 7 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Most már lassan fél éve, hogy minden Facebook csoportom megszűnt, amely iskolai csoport volt, és - meg kell, hogy mondjam - az életem sokkal egyszerűbb lett. Nem az volt természetesen az alternatíva, hogy megszűnik köztem és diákjaim között a kommunikáció, hanem az, hogy egy zárt, biztonságos, mégis egyszerűen használható felületre tereltem a szakmai kommunikációt. Erre a Microsoft Teams lett a megoldás (ami egyébként ingyenesen használható minden magyar iskolában). Mivel mostanra teljesen világosan látszik, hogy mi minden változott meg, gondoltam, talán hasznos lehet összegezni pár rövid pontban.

    Bővebben...

  • Minden mindennel összefügg(het)

    Internet a tanórán - 7 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    kepAhogy egyre több és több digitális eszközt, alkalmazást használunk, könnyen elveszhetünk a rengetegben. Nagyon sok forrásból jöhet infomrávió és nagyon sok dolgot kell egyszerre figyelni. Milyen jó lenne, ha bizonyos dolgokat automatizálni lehetne.! ezt tudja a Microsoft Flow (IDE KATTINTVA), az iskolai Office365 rendszert használóknak ingyenes), amivel nagyon sokféle programot, alkalmazást kapcsolahtunk egybe. Az egész rendszer a ha itt ez történt, akkor ott az történjen elven alapul, az itt és az ott pedig tényleg szinte bármilyen digitális eszköz lehet. Nagyon sok ötletet, sablont már előre találhatunk az oldalon, de magunk is készíthetünk.

    Bővebben...

  • Tervező a Teams-ben ... és hirtelen elszállnak a gondok

    - 8 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Most már lassan két hónapja használom a Microsoft Teams rendszerét a csoportjaimban, és most már az első sokkból felocsúdva arra is van energiám, hogy felfedezzem rejtettebb kincseit az alkalmazásnak. Ilyen például a Tervező (angolul Planner), ami nem más, mint egy feladatkiosztó kis app, amit a Teams-ben hozzáadhatunk az osztálytermeinkhez. Tudom, hogy a Feladatok is létezik, ahol egy naptárba tudom kitenni az elvégzendő feladatokat, e az rendkívül nehézkes, és bonyolult a diákoknak, hiszen például lapozni kell a hetek között, és nem láthatják gyakran egyetlen lapon az összes, előttük álló feladatot. Ez komolyan gond, de nekem is kicsit kényelmetlen volt ott az elrendezés. A Planner azonban csodálatos; egyetlen kattintással létrehozom az új feladatokat, majd írhatok hozzá megjegyzést (pl. egy weboldal linkjét, vagy csak annyit, hogy szótár használható a dolgozathoz), majd hozzárendelek egy időpontot, amikor mindez meg fog történni.

    Bővebben...

  • A teljes iskolai transzformációja - a Microsoft szerint

    Letölthető anyagok - 9 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Most jelent meg egy viszonylag részletes (angol nyelvű, cserébe ingyenesen letölthető) kiadvány, amelyben a Microsoft kifejti, hogy az tejes iskola minden szegmensét hogyan lehet 21. századiasítani. Érdekes, sok tekintetben hasznos, ugyanakkor kicsit ijesztő olvasmány. Egyrészt azt vetíti előre, hogy nagyjából mi minden történhet a közoktatással, ha egyszer valóban rászánjuk magunkat, hogy a 19. századi osztálytermeket leváltjuk, másrészt nem jó érzés azt látni, hogy ennek az útnak mennyire az elején vagyunk. Egy dolog kezd világossá válni, amit egyébként elég régóta mondunk mi is itt a TanárBlogon: az IKT értelmes iskolai használata és a 21. századi pedagógia, úgy teljes egészében nem azt jelenti, hogy izgalmas, hasznos és/vagy vicces alkalmazásokkal feldobjuk az órát, és vetítővászonként használt interaktív táblára vetítünk ki YouTube videókat. Meggyőződésem, hogy ahhoz, hogy valóban változás történjen, az IKT eszközök szerepe elsősorban a tanulásszervezés átalakításában jelentkezik majd. Hogy ez hogyan történhet (most itt éppen a Microsoft szerint - vagyis Microsoft termékekkel, természetesen), az elolvasható IDE KATTINTVA . Bármelyik ponton, bármelyik terméket be lehet helyettesíteni olyan alternatívával, amely kedves nekünk, de a lényeg nagyjából ugyanaz lesz. Jó olvasást, töprengést!

    Bővebben...