• Mesterséges intelligencia a tanórán? Igen, így lehet! Óravázlat

    Nyelvoktatás - 3 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Rengeteget gondolkodtam az elmúlt időszakban azon, hogy a mesterséges intelligenciát hogyan lehet úgy használni egy tanórán, hogy a segítse, ne hátráltassa - vagy éppen kiváltsa - a tanulást. Egy komplex, 90 perces tanórát írok le, ahol angoltanítás ürügyén foglalkoztunk úgy egy témával, hogy - életemben először - úgy éreztem, valóban szerves részét képezi az AI a tanórának, nem volt öncélú a használata, és talán még valódi tanulás, tudásépítés szolgálatába is sikerült állítani. Ajánlom a cikket minden olyan pedagógusnak, aki szeretne egy kicsit a ChatGPT által generált tesztfeladatok mögé is benézni :)

    Bővebben...

  • Itt egy újabb MI alkalmazás - elkészíti a tananyagot helyetted

    Nyelvoktatás - 5 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Ahogy haladunk egyre előrébb a mesterséges intelligencia világában, újabb és újabb alkalmazási lehetőségek bukkannak fel és versenyeznek a figyelmünkért ... és a pénztárcánkért. Hasonló kicsit a helyet ahhoz, mint amikor hatalmas és népszerű gyűjtő oldalakon adták közzé az újabb és újabb web 2.0 alkalmazásokat, és szinte lehetetlen volt követni, éppen mi is az aktuális hype tárgya. Most egy egyszerűen használható, elég jól működő AI alkalmazást mutatunk be röviden, amely közel 50 funkcióval segíti a tanárok munkáját - értékelő táblázatoktól, óravázlatokon át egészen egy YouTube videóhoz elkészített automatikusan generált feladatlapig.

    Bővebben...

  • ChatGPT és az angolórák - így készíts saját tananyaggyárat

    Nyelvoktatás - 9 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Mára tagadhatatlan tény, hogy a ChatGPT, valamint a hozzá hasonló AI alkalmazások az iskolai életünk részévé is váltak. Ennek vannak árnyoldalai is - pl. a házi feladatok, beadott esszék eredetiségének kérdése - ugyanakkor kár lenne tagadni, hogy rengeteg hasznot is hozhat a ChatGPT számunkra az órára való készülésben, valamint az óratartásban. Az elábbiakben egy olyan nyelvi projektet mutatunk be, ahol a téma a 'zene' volt, és a 'tananyagot', valamint az órai feladatokat is gyakran a ChatGPT segytségével raktuk össze. Digitális kánaán a nyelvórákon, avagy hogyan tartsunk izgalmas, interaktív, kommunikatív nyelvórákat az AI segítségével úgy, hogy a munka nagy részét NEM a tanárnak kell végeznie. Izgalmas részletek a lapozás után!

    Bővebben...

  • Bűvösvölgy - álhírek óravázlatok

    Letölthető anyagok - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Nagyon kurrens téma az 'álhírek', hiszen a post-truth society (azaz az igazságon túli társadalom) behálózza a napjainkat. Erre reagáltak a Bűvösvölgy szakemberei, akik az UrbanLegends.hu oldal szerkesztőivel karöltve remek óravázlatokat, tananyagokat, infografikákat tettek közzé. Minden órához rengeteg segítség, PDF tananyag található EZEN A LINKEN 10-13, 14-16, illetve 17-18 éves korosztálynak. Ha a témáról szeretnénk akár osztályfőnöki órát tartani, feltétlenül érdemes letölteni a csomagokat, és akár kiegészíteni saját ötletekkel. Ja, és ráadásul elég pofásak is az infografikák.

    Bővebben...

  • Kincskeresés microbittel

    Tippek, trükkök - 6 éve

    Írta: Nádori Gergely

    kepKincset keresni mindenki szeret, ha ezt ráadásul egy varázslatos kütyüvel teheti, az még jobb. A micro:bit mikrokontrollerek erre adnak remek lehetőséget. Ezeken a kis szerkezeteken ugyanis van Bluetooth rádió is, aminek nem csak a jeleit, hanem a jelerősségét is megkaphatjuk. Maga a rádió maximum 40 méterre hat el, de minél közelebb vagyunk hozzá, annál erősebb lesz a jel. Az alábbi két programmal ezt használjuk ki, hogy elrejtett kincseket keressünk. Az egyik programot (radio_ado_2) kell az elrejtendő eszközökre rakni és az A és B gombokkal beállítani, hogy hányas számú legyen az adott kincs (az A gomb eggyel növeli az értéket, a B visszaállítja 1-re).

    Bővebben...

  • A Dixit-rendszer

    Tippek, trükkök - 6 éve

    Írta: Nádori Gergely

    dixitAmikor egy tanár nekiáll száítógépeket (mobilokat) használni az óráján, jellemzőan a következő fejlődésen megy át: 1) De jó! Ezekkel az eszközökkel remek teszteket tudok csinálni! A diákok azonnali visszajelzést kapnak, versenyezhetnek, amitől nő a motivációjuk! majd ezt követi a 2) Teszteket a diákok is tudnak csinálni! Sokkal jobban megtanulják a dolgokat ha nekik maguknak kell teszteket összerakniuk! És így még nekem is valamivel kevesebb dolgom lesz!

    A 2. fázist aztán gyakran csalódás követi, a diákok által készített tesztek ugyanis gyakran csapnivalóak és minden olyan tünetet mutatnak, amiktől ezek az automatizálható tesztek rosszak. A kérdések vagy teljesen triviálisak, vagy olyan részletekre, irreleváns adatokra kérdeznek rá, amiknek a valódi megértéshez nem sok köze van. Mi lehet a továbbfejlődés?

    Bővebben...

  • Kortárs irodalom óravázlatok

    Magyaros ötletek - 6 éve

    Írta: Nádori Gergely

    aegonA kortárs magyar irodalom legrangosabb elismerése az Aegon-díj, amit szakemberek titkos szavazatai alapján ítélnek oda minden tavasszal. A díj oldalán nem csak a díjazottak listáját találjuk meg, hanem oktatási segédanyagokat is (IDE KATTINTVA). Az utóbbi évek nyerteseihez és az elmúlt két év minden jelöltjéhez találunk találunk itt óravázlatot, anyagokat a tanároknak és a diákoknak egyaránt. A segédanyagokat a Magyartanárok Egyesülete és a Magyar Irodalomtörténeti Társaság együttműködésében készítették el szakemberek.

    Bővebben...

  • Commonlit - tananyag és visszajelzés

    Nyelvoktatás - 7 éve

    Írta: Prievara Tibor

    commonlit Nagyon izgalmas, sokoldalú és rendkívül hasznos oldalról írunk ma, a neve Commonlit (ITT TALÁLHATÓ . Az oldal angol nyelvű, és ezzel nem lehet mot kezdeni, ugyanakkor nem csak nyelvtanároknak lehet érdekes. Nézzük sorjában, hogy mit is tud. Itt van először is egy hatalmas tananyagbázis, minden műveltségterületre, korosztályonként kereshetően. A témák általánosak, kiválóan használhatóak bármilyen tartalom alaoú nyelvórához. Az adatbázis első ránézésre is alapos és hatalmas. Ez azonban mind semmi, hiszen a tananyaghoz és a szöveghez egy kis eszköztár tartozik, amellyel pl. ki lehet emelni a szövegből részeket, fel lehet olvastatni a szöveget. Sőt, kérdések is vannak a tananyagokhoz rendelve. És ami még ennél is szebb: osztályokat is létrehozhatunk, ahol tudjuk a diákok haladását követni és visszajelezni. Összességében egy rendkívül jól használható, összetett, mégsem túlbonyolított IKT megoldásról van szó, amit csak ajánlani tudunk.

    Bővebben...

  • Nagyot nőtt és megújult a Microsoft Educator Community (MEC)

    Letölthető anyagok - 7 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Egy ideje már a izzott a levegő a háttérben, de most végre már itt van, elkészült, egyre jobb, és kicsit már tud magyarul is. A Microsoft Educator Community (IDE KATTINTVA látogatható meg) most már joggal pályázhat a legnagyobb és talán legszínesebb tanártovábbképző portál címre. A következő hetekben több részletre, illetve az egyes szolgáltatásokra külön-külön is kitérünk, kedvcsinálónak álljon itt egy rövid felsorolás: továbbképző programok (videó alapúak, és alaposak, ráadásul a rendszer az elvégzett kurzusokért jelvényt és 'diplomát' is ad), egyre több magyar nyelvű óravázlat, több millió tanár a világ minden részéről, akikkel egyetlen kattintással fel lehet venni a kapcsolatot, valamint a legújabb ingyenes fejlesztések, szoftverek és eszközök részletes leírása, bemutatása. Az oldal használatához regisztrálni kell (vagy pl. egy Google azonosítóval belépni), de a kb. 20 mp-es feladat és kényelmetlenség sokszorosan térül meg már az első napon. Próbálja ki!

    Bővebben...