• A Digitális Tanulás Kézikönyve

    Hírek - 8 napja

    Írta: Nádori Gergely

    Egy új anyaggal segítünk mindenkinek, aki tájékozódni próbál a digitális oktatás veszélyes vizein! 10 modulból álló anyagunk a Digitális Tanulás Kézikönyve praktikus tanácsokat és módszertani megoldásokat ad arra, hogy miként lehet a tanítás sikeres a digitális térben is. Természetesen a kézikönyv maga is digitális és videókkal, letölthető anyagokkal ad segítséget a tanárnak. Az anyagok a hashtag.school boltjában vásárolhatóak meg. Aki csak egyet is megvesz, az részt vehet a digitális tanításról szóló webináriumainkon és műhelyfoglalkozásokon. Az egyes modulok épülnek egymásra, de önállóan is megállják a helyüket, ha valakit csak egy részterület érdekel, nyugodtan felütheti a kézikönyvet bármelyik fejezetnél! Íme az egyes mpdulok tartalma részletesebben:

    Bővebben...

  • Ismét kitaláltunk valamit. Itt a Digitális Tanulás 10 modulos képzési csomagja

    - 16 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Amennyire sokkolt mindenkit a karantén első hulláma, az újrázás novemberben már nem jelentett (nem is jelenthetett) hasonló megrázkódtatást a digitális tanulásra átállásban. Sok helyen felkészültek, legalábbis annyira, hogy iskolai szinten megegyeztek a digitális keretrendszerben, és tudják, hogy milyen formában fognak online órákat tartani. Akárhogyan is nézzük, ez önmagában nem kis eredmény. Az őszi karantén valódi kihívása a tanulás hatékonyságának a növelése. - Honnan tudjuk, hogy a gyerekek ránk figyelnek, vagy csak olyan szögben állítják be a kamerát, hogy mellettük legyen a telefon, így vígan játszanak, miközben a tanár azt érzi, hogy szemkontaktust tartanak vele a diákok?

    • Ha egy iskolai tantermet szokás díszíteni, vajon mi a helyzet egy online tanteremmel?

    • Hogyan válik az online tér tanulás, és nem a digitális alibizés terévé?

    • Hol kezdjük a digitális tanulási tér kialakítását?

    Sok-sok kérdés. A Digitális Tanulás című tíz modulos vadonatúj digitális tananyagunk mindebben segít. Az első modul címe: 1. Élhető rendszer a tanárnak. Bármennyire is hiszünk a diákközpontúságban (teljesen jogosan), a hatékony digitális pedagógia első lépése a tanár helyzetének, szerepének meghatározása. Ebben segít ez az interaktív modul, amelyet IDEKATTINTVA szerezhetsz meg, és mindösszesen 1690 Ft-ba kerül.

    Bővebben...

  • Miért változik nehezen az oktatás?

    Vezércikk - 3 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Hiába ... érezhetjük gyakran, akik az oktatás közelében vannak, és a mindennapok állandóan változó egyszínű szürkeségétől megfáradtan hazatérnek szülőként, diákként, vagy éppen portfóliót író pedagógusként. Elmarad a forradalom. Ismét. Egyébként lassan évente jut nekünk egy-egy elmaradt forradalom, vagy még rosszabb: a megszelídült ál-forradalom megnyugtató eredményeivel boldogon töltekezve. Mert valódi forradalom nincs. Lehet, hogy segíthet az a 45 000 számítógép, amit tanárok kaptak, lehet bármilyen progresszív a Digitális Oktatás Stratégia, és lassan beindul a továbbképzés-cunami is, mégis nem tudom elhessegetni az egyre makacsabbul tolakodó érzést - megint nem változik valójában semmi. Az alábbi rövid írásban ennek a lehetséges okait próbálom körbejárni, amelyek szerintem a következők: a tanárok, a diákok és a szülők. Előre is elnézést kérek mindenért, amit most leírok.

    Bővebben...

  • Videókurzus a 21. századi pedagógiáról ingyen

    Oktatóvideók - 4 éve

    Írta: Prievara Tibor

    mec1 Ha nem irtóznánk a gyenge szóviccektől, akkor ezt a cikket kezdhetnénk úgy is, hogy 'Jó kis hecc a MEC'. Szerencsére van annyi egészséges önkritikánk, hogy ezt nem tesszük, ugyanis igencsak komoly dologról van szó. A Microsoft úgy döntött, hogy egy nagy lépéssel felhasználóbarát tanárközösséget hoz létre (ennek a neve MEC - azaz Microsoft Educator Community). Sokak bánata volt, hogy az oldal anyagai nem voltak lefordítva, illetve a felület sem volt agyarul elérhető. Ez a probléma megoldódott, elkészült a fordítás, és ezzel együtt sok tananyag is megosztásra került az oldalon. Nem elhanyagolható, hogy sorban publikálják a videóalapú kurzusokat, többek között a nemrégen elérhető 21. századi tanulásszervezés modul, amely rövid, 2-8 perces videókban magyarázza el a 21. századi pedagógia elvein alapuló tanórák tervezésének folyamatát. A videó tananyag ITT TALÁLHATÓ, a hozzáféréshez csupán egy 20 mp-es, teljesen ingyenes regisztráció szükséges.

    Bővebben...

  • Nagyot nőtt és megújult a Microsoft Educator Community (MEC)

    Letölthető anyagok - 4 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Egy ideje már a izzott a levegő a háttérben, de most végre már itt van, elkészült, egyre jobb, és kicsit már tud magyarul is. A Microsoft Educator Community (IDE KATTINTVA látogatható meg) most már joggal pályázhat a legnagyobb és talán legszínesebb tanártovábbképző portál címre. A következő hetekben több részletre, illetve az egyes szolgáltatásokra külön-külön is kitérünk, kedvcsinálónak álljon itt egy rövid felsorolás: továbbképző programok (videó alapúak, és alaposak, ráadásul a rendszer az elvégzett kurzusokért jelvényt és 'diplomát' is ad), egyre több magyar nyelvű óravázlat, több millió tanár a világ minden részéről, akikkel egyetlen kattintással fel lehet venni a kapcsolatot, valamint a legújabb ingyenes fejlesztések, szoftverek és eszközök részletes leírása, bemutatása. Az oldal használatához regisztrálni kell (vagy pl. egy Google azonosítóval belépni), de a kb. 20 mp-es feladat és kényelmetlenség sokszorosan térül meg már az első napon. Próbálja ki!

    Bővebben...

  • Pályalkalmassági vizsgálat - ki néz és mit?

    Vezércikk - 6 éve

    Írta: Prievara Tibor

    alkalmasÖnnek nincs olyan egészségügyi problémája, amely miatt nem lehet alkalmas tanárnak? Befizette a 4000 Ft-os csekket? Olvasott pedagógiáról szóló irodalmat? Meg tud írni egy motivációs levelet anélkül, hogy szörnyű ostobaságok lennének benne? És végül: fel tud-e készülni 15 darab pedagógiai szituációból? Ha a válaszai a fenti kérdésekre IGEN, Ön minden valószínűség szerint alkalmas tanárnak. Avagy: mi az? 10+ napon át csak az ELTE-n ezzel foglalkoznak oktatók százai, és minden vizsgálat ugyanazt az eredményt hozza? Éz nem más, mint a pedagógiai 'alkalmassági vizsgálat' (sic). Megpróbálunk a színfalak mögé nézni, hogy megtudjuk, vajon mennyit ér ez a több ezer óra befektetett munka.

    Bővebben...

  • Szcenáriók tanároknak, szülőknek, igazgatóknak

    21. századi tanár - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    180 Tudom, hogy ez most angolul van, és egyébként is kissé marginális anyag, mégsincs szívem nem megosztani. Angolul tudó tanárok, szülők, iskolaigazgatók, figyelem! A PBS egy (szerintem) egészen használható oldalt készített 180 days: Challenge névvel (IDE KATTINTVA látogatható meg). Tanárként például elindulhatunk, és 10 lehetséges, osztálytermi problémát kapunk, amelyekre több megoldást is ajánl a rendszer. Mit teszünk egy problémás, állandóan izgő-mozgó gyerekkel stb. A válaszok egy része magyar viszonylatban nem egészen reális (pl. kérünk mellé egy külön kirendelt tanársegédet, aki csak azzal az egy gyerekkel foglalkozik - bármibe is lerül :) , összességében mégis hasznos lehet minden tanárnak, tanárnak tanulónak, illetve tanárszakos felvételire készülőnek, ahol lehetnek ilyen vagy hasonló feladatok.

    Bővebben...

  • Osztálytermi folyamatok és a tiltás

    Vezércikk - 6 éve

    Írta: Prievara Tibor

    sms Bevallom, azt gondoltam, hogy ennyi év tanári tapasztalata után legalább részben én irányítom, illetve átlátom az osztálytermi folyamatokat. Annyira biztos voltam ebben, illetve abban, hogy nagyon figyelek mindig mindenre, hogy a minap egy kihívást intéztem a diákjaim felé: fogadjunk, hogy nem tudnak úgy sms-t küldeni az órán nekem, hogy azt én ne vegyem észre. Nehezítésül egy 10 szóból álló angol mondatot kellett elküldeniük, amelyet az óra elején írtam fel a táblára, elkerülendő, hogy még a szünetben valamit előre beírjanak, majd az órán csak egy 'Elküld'-öt nyomjanak. Hogy mi lett a vége? Nos, olyasmi, emire nem számítottam. Őszintén.

    Bővebben...

  • Videotorium - előadások magyarul

    Oktatóvideók - 7 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Pár éve még egy kicsit fanyalogtunk a Videotórium kapcsán (ITT A CIKK), de most már látszik, hiba volt tamáskodni. Mostanra a videógyűjtemény nagyon impozáns kollekcióvá vált, ahol nagyon sok értékes, a tanításban és a saját tanulásunkban is jól használható tartalom érhető el. A Videotórium (IDE KATTINTVA) elsődlegesen a felsőoktatás videógyűjteménye, előadások, teljes konferenciák anyaga található meg rajta, jól kategorizálva, könnyen kereshetően. Tanárként is érdemes körülnézni benne, nagy előnye például a YouTube-bal szemben, hogy nincsenek rajta reklámok és nem csábít elkalandozásra sem a felkínált egyéb videók révén.

    Biológiatanárként biztosan bevinném az órára, vagy legalábbis ajánlanám az érdeklődő diákoknak Dr. Gausz József előadását liszenkoizmus és a genetika konfliktusáról (ITT), kémiatanráként megmutatnám a biokémia alapjairól szóló előadást (ITT). Magyarosoknak izgalmas lehet a III. IROM konferencia teljes anyaga, közte nagyon sok IKT-s tematikájú előadással (ITT). De a matekosoknak is van mit nézniük, például Dr. Szalay István előadását a számfogalom alakulásáról (ITT). Most már érdemes itt nézelődni.

  • Fizika kísérletek

    Internet a tanórás - 7 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Tele van az internet mindenféle kísérleteket bemutató videókkal. Ez nagyszerű dolog, de közben veszélyes is lehet. Sok közöttük didaktikailag helytelen, téves magyarázatot ad, esetleg nem veszi figyelembe a balesetvédelmi szabályokat. A Digitális pedagógus konferencián Hartlein Károly arra is felhívta a figyelmet, hogy a YouTube által felajánlott videók között gyakran orbitális marhaságokat, áltudományos ostobaságokat is találunk. Nem veszi ki jól magát, ha a diákot (differenciáltan tanítva) leültetjük, hogy nézzen meg egy videót, de ő utána rögtön a nullponti energiáról nézhet valami kreténséget.

    Szerencsére a BME oktatója megoldást is kínált: az egyik ilyen a Fizipedia a Műszaki Egyetem e-tananyaga (ITT TALÁLHATÓ), itt a kísérletek között a legtöbb lényeges fizikai kísérlet megtalálható, magyarázattal. A videók szándékosan úgy készültek, hogy szükség legyen mellettük a tanári magyarázatra, esetleg a tankönyvre. Tulajdonképpen ezek a videók nem mások, mint illusztrációk egy könyvhöz, éppen ezért az órán is jól felhasználhatók.

    Bővebben...