Mi működik az oktatásban? Kiderült, elmondjuk

Vezércikk - 2023. szeptember 10.

Írta: Prievara Tibor

Vajon mi működik az oktatásban, mit érdemes bevezetni, milyen innováció 'ragad meg'? Ezek mind olyan kérdések, amelyek minden tanárt, szülőt (jó esetben iskolaigazgatót és fenntartót). Foglalkoztatnak. Bárcsak lenne egy olyan gyűjtemény, amely megmondja, hogy mibe érdemes belevágni a fejszénket. Ebben a cikkben egy olyan hatalmas meta-kutatást mutatunk be, amely sorra vesz 30 különböző lehetslges pedagógiai innovációt, és három szempontból elemzi: mennyire drága a bevezetése, mennyire megalapozott a tudományos háttere, illetve milyen hatása van - hány hónapot 'tesz hozzá', vagy éppen 'vesz el' egy diák iskolai életéből. A lapozás után érdemes böngészgetni, mert remek ötleteket ad, és megnézhetjük, hogy mennyire hasznos az, amit éppen mi szeretnénk bevezetni. Az oldal angol nyelvű.

Bár angol nyelvú az oldal (ITT TALÁLHATÓ), néhány érdekesség összefoglalásul:

Izgalmas például, hogy a kortárs mentorálás ugyanolyan hatékony (ugyanúgy +5 az impaktja), mint a magánórák (tanároktól), csak sokkal olcsóbb. Azaz, ha azon godnlkodunk, hogy az iskolánkban egyéni mentorálást, délutáni 'egyéni fejlesztést' indítunk, érdekesebb lehet egy kortárs segítő hálozatot kiépíteni, a mentoráltak számára ugyanolyan hasznos lehet, és sokkal olcsóbb kivitelezni.

Talán a legfontosabb a feedback és a metakogníció - azaz az önszabályozó tanulás. ha szeretnénk hatékony iskolában dolgozni, érdemes azon elgondolkozni, hogy a visszajelzés rendszere minél izgalmasabb, változatosabb, érdekesebb és informatívabb legyen - ez szinte biztosan komoly hatékonyság növekedéssel jár. Hasonlóan biztosra mehetünk az önszabályozó tanulás erősítésével - ha olyan pedagógiai eszköztárat dolgozunk ki, amely lehetőséget biztosít a diákjaunk számára, hogy jobban megértsék, értelmezzék, később tervezzék a saját tanulásukat, sokkal 'jobb tanárokká' válhatunk.

Magyarországon most fontos téma a tanárértékelés, és a differenciált bérezés. A kutatások eredménye azt mutatja, hogy ez egy viszonylag drága, és középtávon már kevéssé hatékony motivációs eszköz. Tudományos közhely, hogy a közoktatás hatékonyságát egy bizonyos szintig nagyon gyorsan lehet fizetésemeléssel javítani, majd egy pont felett a befektetett pénz hatékonysága csökken, nehezebben térül meg, és sokkal jobban lehet NEM pénzzel fejleszteni. Talán minden olvasóból együtt szakad fel a sóhaj: 'Bárcsak ott tartanánk már Magyarországon is!'.

A nívócsoportokról is sokan gondolják, hogy megoldást jelenthetnek. Nos, a meglepő eredmények azt mutatják, hogy ez nem így van. Kevés ugyan a tudományos bizonyíték, de a nívócsoportok hatása 0, azaz gyakorlatilag semleges az eredményességet tekintve.

Ez csak pár, kiemelt és talán érdekes következtetés volt, de olvashatunk az évismétlésről (igen, NAGYON káros), a hosszabb iskolaidőről (napi szinten), valamint a fizikai aktivitás hátéséról az iskola eredményességére. Ha azon gondolkozol, mint érdemes legközelebb kipróbálni, itt bátran nézelődhetsz.