• Szókincsfejlesztés 2. osztályban - óravázlat

    Internet a tanórán - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Már írtunk régebben is a Lapodamese nevű - kisebbeknek szóló - meseíró szoftverről (ITT TALÁLHATÓ a cikk, ahol a gyerekek készítettek meséket). A lapozás után egy óravázlatot osztunk meg Nyíri Anita (PIL Akadémista) billentyűzetéből, ahol 2. osztályban használta a Lapodamesét.Itt szintén alkottak a diákok is. Az elkészült mese ebben a SkyDrive mappában megtekinthető!

    Bővebben...

  • Még okosabb a Socrative

    Internet a tanórás - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Vannak olyan ötletek, amik nagyon egyszerűek, de mégis meglepően hatékonyak. Ilyen a Socrative is (ITT TALÁLHATÓ, ITT ÍRTUNK RÓLA), ami webes, mobilos megoldással váltja ki az osztálytermi szavazórendszereket. A megoldás nem kíván sem nagy előkészületet, sem speciális eszközöket. A tanár regisztrál és kap számot, ami az szobájának a száma lesz. A diákoknak ezt a számot kell beírniuk és már látják is a kérdéseket, amit a tanár feltett nekik. Használhatunk spontán kérdéseket, de előre is elkészíthetjük a kvízeket. Arra már eddig is volt lehetőség, hogy a többszörös választásos kvízeke esetén megadjuk a helyes válaszokat, majd az eredményeket letöltsük Excelben.

    Most két új képességgel gazdagodott ez az eddig is nagyszerű alkalmazás: kvízeinkbe a kérdésekhez képeket is beszúrhatunk, valamint a rövid szöveges válaszoknál is megadhatjuk, hogy mi a jó megoldás, így azokat is javítani tudja a rendszer. Ha többféle helyes válasz is elfogadható, akkor azokat vesszővel elválasztva kell beírnunk. így lett egy eddig is nagyszerű rendszer még jobb.

  • Fák- cserjék (2. osztály - környezet)

    Letölthető anyagok - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Nemcsak a jó öreg könyvtárhoz szokott emberek féltik gyermekeiket az internettől, főleg ha kicsik. Elég korán fel kell hívni a gyerekek figyelmét annak veszélyeire, megtanítani őket, hogy a felnőtt által kiválasztott oldalakon lehet játszani, böngészni, tanulni, képeket nézegetni és ezeket lementeni. Ezen a tömbösített környezet órán az erdő növényeivel ismerkedtünk meg, tapasztalatainkat, tudásunkat összegeztük, barangoltunk egy nagyon jól használható oldalon, a  makói Almási Utcai Általános Iskola honlapjának, e-Tananyagainak „Természetismeret” részén. Érdemes ezen a weboldalon körülnézni, mert különböző tantárgyakhoz találhatók anyagok, képek, leírások.(Az órához készült SMART Notebook tananyag IDE KATTINTVA letölthető, az óra hangulatát bemutató videó pedig ITT ÉRHETŐ EL - a szerk.)

    Bővebben...

  • Környezetismeret (2. osztály) - Élőhelyek

    Letölthető anyagok - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Mennyire ismerjük a bennünket körülvevő természetet? Szeretjük-e, tiszteljük-e a benne élő növényeket, állatokat? A következő órákon a vadon élő növényekkel, állatokkal ismerkedünk. A mostani, a fejezet bevezető órája volt. A gyerekek csoportban és Classmate PC-n dolgoztak, s gyűjtötték össze előzetes tudásukat a tananyagról. A csoporton belül a „Szóforgó” kooperatív technikát használtuk, így mindenki véleménye, tudása fontos volt a feladat végrehajtásában. Ugyan a csoportmunka során a munkazaj nagyobb, de idővel halkulni fog és megéri, mert eközben az egymásra figyelés, véleményalkotás, vélemények elfogadása, az egymás tanításának képessége fejlődik.  SMART Notebook fájlt szerkesztettem a tananyaghoz (IDE KATTINTVA letölthető - a szerk), mert a gyerekek már nagyon ügyesen tudják ezt kezelni és a program lehetővé teszi az ellenőrzést, a javítást, és ha szükség van rá, akkor egy kattintással megmutatja a helyes megoldást is. Érdemes a SMART Notebook szoftverében is létrehozni saját képgalériát, mert az összegyűjtött képeket a későbbiekben más tananyagokhoz is fel lehet használni. (A feladaton dolgozó diákokról ITT TALÁLHATÓ egy rövid videó - a szerk).

    Bővebben...

  • Alapműveletek Classmate PC-vel

    Letölthető anyagok - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Sokszor nehéz, gyakran érthetetlen, de mégis a mindennapjaink része és szeretjük. Ez a matematika. A gyerekek nagyon szívesen foglalkoznak matematikai problémák és feladatok megoldásával. Kedvüket fokozhatjuk, ha mindezt Classmate PC-n végezhetik. Ezáltal nem csak a matematikai, hanem a digitális kompetenciájuk is fejlődik, az itt megszerzett tudást máshol is kamatoztathatják. A laptopokon való munka során gyakorlatra tehetnek szert a számítógép kezelésében, felhasználásának módjaiban, és ez által lehetővé válik az önálló tanulás. Kis lépésekkel, gyakorlással, következetes, jól felépített feladatokkal valamint türelemmel magasabb szinten kezelhetik már a programokat. Így természetessé vált, hogy a gépek bekapcsolását, csatlakoztatását a tanárhoz, a fájlok fogadását, megnyitását a szünetben már önállóan elvégzik a gyerekek, így az órán ez az idő felszabadul a feladatok megoldására. (A foglalkozásról készült videó ITT TEKINTHETŐ MEG, az órán használt SMART Notebook tananyag pedig IDE KATTINTVA letölthető. Megj.: a Notebook ikonra jobb egérrel kattintva a letöltés - vagy download - opciót válasszuk ki. - a szerk.).

    Bővebben...

  • Elképzelt ökoszisztémák

    Internet a tanórán - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A most bemutatott, legalább két órát felölelő foglalkozásban a diákok képzelőerejére és biológiai ismereteire egyaránt szükség van. Saját maguk által kitalált élőlényekből kell egy saját ökoszisztémát összeállítaniuk. Az ökoszisztéma modellezéséhez a korábban bemutatott Econet programot használják (ITT ÍRTUNK róla).

    Lentebb letölthető a diákokinak kiadható feladatlap és a pontos óravázlat is. A Bővebben után pedig videón is bemutatjuk, miként zajlott a foglalkozás.

    Bővebben...

  • Interaktív feladatgyár

    Letölthető anyagok - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Miközben olvasgatom az interneten megjelenő különböző blogokat (IKT témakörben), meglep, hogy egyes alkalmazások, programok mennyi mindent kibírnak. Egy példa: a Hot Potatoes nevű programról mi is írtunk még (először kb. 7 éve), de most már sem nem használjuk, sem nem ajánljuk. Nincs vele semmi baj igazából - egyszerűen eljárt felette az idő! Az, hogy IKT szakemberek, vagy a témára érzékeny (nem csak fogékony) tanárok használják-e még ... nos, szerintem nem. Hasonlóan a híres bogárhátú autóhoz. Vicces, meg szeretjük, meg értékeljük is, de ha autót kell választani, már nem nagyon gondolunk rá. Néhány bejegyzésben igyekszünk élhetőbb, 21. századi alternatívákat ajánlani a Hot Potatoes-szerű játékokat készíteni kívánóknak. Most egy ingyenes szoftvercsalád egyik termékét mutatjuk be, a neve Sentence game maker (IDE KATTINTVA érhető el), és készítettünk hozzá videó bemutatót is - természetesen a lapozás után!

    Bővebben...

  • Gyerekek készítik a feladatlapokat!

    Letölthető anyagok - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    „Könnyű vagy nehéz dolga van a tanító néninek, amikor feladatokat állít össze a gyerekeknek?” A másodikosok mindezt kipróbálhatták a százas számkör utolsó gyakorló óráin. Maguk készíthettek feladatokat társaiknak és mindezt CMPC-n, ami fokozta a lelkesedést.  „Nem is volt ez olyan könnyű, de rettenetesen tetszett nekem!”- hangzott a válasz az óra végén. Sajnos még nem tudtuk átküldeni egymásnak, a kiválasztott párnak, mert kicsik lévén sokáig tartott a feladatok kigondolása, megtervezése, kivitelezése, szövegek begépelése, de a következő órán mindegyik feladatsort megoldjuk. A tanulói laptopokat egyre ügyesebben használó gyerekeknek már egy SMART Notebook fájl kezelése nem jelent nagy kihívást. A dupla matematika órán a szerkesztést is megtanulhatták, gyakorolhatták azáltal, hogy mindenki legalább egy feladatot létrehozott. Az újonnan szerzett tudásukat a többi órán is kamatoztathatják. (Rövid videóban is bemutatjuk, hogy dolgoztak a gyerekek!)

    Bővebben...

  • Madárlesen

    Internet a tanórás - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Minden biológiatanár arról álmodozik, hogy milyen jó lenne minél több terepi munkt végezni. Szép dolog az is, amikor a tanár magyaráz, filmeket mutat, esetleg a diákok mindenféle feladatokat oldanak meg, de a biológia mégiscsak az életről szól. Ráadásul a laborban végzett vizsgálatok nem sokat adnak vissza a természet sokéleségéből, kevésbé járulnak hozzá a természettudatos szemlélet kialakításához. Terepre menni azonban nehéz. Sok idő, sok szervezés és gyakran sok pénz is. Nehezen szuszakolható bele a 10%-nyi szabad keretbe, sok egyeztetést igényel a kollégákkal és így tovább. Évente egy kirándulás, erdei iskola még csak-csak belefér, de azok inkább a különleges alkalmak. Lehetne-e valahogy a tanórai keretben, az osztályteremből és 45 perc alatt terepi munkát végezni?

    Lehet. Ebben a Magyar Madártani Egyesület webkamerái lehetnek segítségünkre. Az MME három, madáretetőkre irányított webkamerát is működtet, ezek az interneten nyomon kévethetők. Helyszíneik: Rónafalu (IDE KATTINTVA), Nagyhalászi (IDE KATTINTVA) és Nyíregyháza (IDE KATTINTVA). Mikor éppen a madarakról tanultunk nem tettem mást, mint kivetítettem a kamerák képét, a diákok pedig határozókönyvekkel a kezükben nézték és próbálták meghatározni az előforduló szárnyasokat. 45 perc alatt láttunk szén-, kék- és barátcinkét, fakopáncsokat, zöldikéket, meggyvágót, csúszkát, mezei verebeket, szajkót, erdei pintyet. A megfigyelésről szabályos naplót vezettünk, latin nevekkel, egyedszámmal.

    Bővebben...

  • Könyvek három dimenzióban

    Internet a tanórás - 5 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A kihajtós könyvek kicsiknek-nagyoknak egyaránt kedvencei. Azokról a könyvekről van szó, amikben a lap kinyitásával három dimenzióban ugranak elő a kivágott figurák. A Zooburst oldalán (IDE KATTINTVA) ilyeneket csinálhatunk.

    A regisztrációhoz egy angol nyelvű (3 kérdéses) kérdőívet kell kitöltenünk és pár óra múlva már érkezik is a jelszónk és a felhasználónevünk. A használat nagyon egyszerű: az egyes oldalakra képeket tehetünk, vagy gépünkről feltöltve vagy a program galériájából válogatva. Megadhatjuk, hogy ezek miként helyezkedjenek el és milyen gyorsan váljanak láthatóvá. Az egyes képekhez szöveget is fűzhetünk.

    Bővebben...