Fák- cserjék (2. osztály - környezet)

Letölthető anyagok - 2013. április 2.

Írta: Prievara Tibor

Nemcsak a jó öreg könyvtárhoz szokott emberek féltik gyermekeiket az internettől, főleg ha kicsik. Elég korán fel kell hívni a gyerekek figyelmét annak veszélyeire, megtanítani őket, hogy a felnőtt által kiválasztott oldalakon lehet játszani, böngészni, tanulni, képeket nézegetni és ezeket lementeni. Ezen a tömbösített környezet órán az erdő növényeivel ismerkedtünk meg, tapasztalatainkat, tudásunkat összegeztük, barangoltunk egy nagyon jól használható oldalon, a  makói Almási Utcai Általános Iskola honlapjának, e-Tananyagainak „Természetismeret” részén. Érdemes ezen a weboldalon körülnézni, mert különböző tantárgyakhoz találhatók anyagok, képek, leírások.(Az órához készült SMART Notebook tananyag IDE KATTINTVA letölthető, az óra hangulatát bemutató videó pedig ITT ÉRHETŐ EL - a szerk.)

A mai óránkon is Classmate PC-t használtunk és SMART Notebook fájlt szerkesztettem a tananyaghoz. Ősszel, az osztállyal már kirándultunk a Zselici erdőkben, ahol is megfigyeltük az erdő növényeit; kéregmintát vettünk zsírkrétával; gyűjtöttük az erdő kincseit: leveleket, üres csigaházakat, kéregdarabokat, ágakat, terméseket; gipszből állatnyomokat is öntöttünk ki. Most felidéztük a látottakat: hogy mi alapján tudtuk megkülönböztetni a fákat, cserjéket egymástól; összehasonlítottuk a fás- és a lágyszárat; megbeszéltük, hogy hol helyezkednek el a cserjék az erdőben és mi volt a különbség a fák és a bokrok között. Az „erdő csoport” is beszámolt, hogy az elmúlt órán az élőhelyüket milyen növényekkel népesítették be. Ezek után két csoportot alkottunk, fák és cserjék. A gyerekek maguk között elosztották, hogy a három fa illetve három cserje közül, ki melyiket fogja kidolgozni. ERRŐL AZ oldalról képeket másoltak be a megfelelő SMART oldalukra, majd az ott elolvasott szöveg alapján a hiányos ismertető szöveget kiegészítették a saját szavaikkal. Természetesen nem ugyanazt a szöveget találta a két helyen, hisz nem lehet elég korán kezdeni annak megtanítását, hogy nem bizonyos gombkombinációkkal oldunk meg feladatokat, hanem értő olvasással feldolgozzuk az olvasottakat és így használjuk fel a tanuláshoz.

Egy következő lépcső lesz, hogy saját maguk fogalmazzák meg és írják le a szöveget, de még kicsi másodikosok, és így természetesen most is segítségre volt szükségük. Ám a két óra ezt is lehetővé tette, mint ahogy az informatikai ismeretek, készségek és képességek fejlesztését is. Az utolsó SMART oldalon, mintegy összegzésül az anyagnak, a fák és cserjék közti azonosságokat és különbséget kellett megfogalmazniuk a gyerekeknek, miután a csoporttagok bemutatták növényeiket a többieknek.
A legszebben kidolgozott oldalakat ki is lehet nyomtatni, kis környezet könyvvé összefűzni, melynek tartalma az év végéig bővülhet új ismeretekkel, technikákkal, fotókkal, és ez alapja lehet munkánk összegzésének is a nyári szünet előtti napokban.