India IKT eszközökkel (10. évfolyam)

Internet a tanórán - 2013. május 26.

Írta: Prievara Tibor

Folytatjuk PIL Akadémisták anyagainak megosztását, ma Szabóné Várdai Brigitta földrajzórájáról számolunk be, amelyben Indiáról tanultak és az alábbi IKT eszközöket használták: Microsoft Office PowerPoint, AutoCollage, projektor, puzzlemaker.discoveryeducation.com (number double). A tapasztaltakról a lapozás után számol be Brigitta!

 

Szerző: Szabóné Várdai Brigitta, Ipari Szakközép és Szakiskola, Nagykáta
Tantárgy: földrajz
Téma: India
Korosztály: 10. osztály
Tankönyv: Probáld Ferenc – Ütőné Visi Judit : Földrajz 10., Nemzeti Tankönyvkiadó
Felhasznált IKT eszközök, weboldalak, eszközök:
1 db tanári laptop, Microsoft Office PowerPoint, AutoCollage, projektor, India/Ázsia falitérkép, atlaszok, tankönyv, füzet
puzzlemaker.discoveryeducation.com (number duble)

A foglalkozás menetének rövid leírása
Megkérdeztem, kinek mi jut eszébe Indiáról és felírtuk a táblára. Nagyon jól ráhangol az ötletroham az órára és fontos információk is előkerülhetnek, amikből tovább tudunk majd lépni.
Ezután, célzott kérdéseket tettem fel, hogy az atlasz tematikus térképeit használva és az eddigi tudásuk segítségével próbálják összeszedni a válaszokat. Milyen tájakra oszthatjuk fel? Mi jellemzi természetföldrajzi adottságait? Ebből következtettünk, hol és milyen mezőgazdasági termelés a jellemző. Megnéztük, hogy milyen bányakincsek jellemzőek egyes területekre, mit bányásznak, milyen ipar épülhet rá. A különböző témarészeket megpróbáltunk az atlaszunk segítségével megbeszélni, a ppt segítségével képeket mutattam és kulcsszavakat, amikkel kiegészítettük az eddig összeszedett tudásmorzsákat.
Az óra utolsó pár percében összefoglalásként egy általam készített rejtvényt oldottak meg.

Mi működött, mi nem? Hogy érezted magad az órán?
Az ötletroham módszerét jónak tartom, így rájönnek, hogy valójában mennyi mindent tudnak, „gondolkodnak”, rájönnek, ha híradót néznek („csak a tévét bámulják”), olvasnak a világ dolgairól mennyi helyen fel lehet használni.
Az atlasz használatát nagyon fontosnak tartom, mert segít a gondolkodásban, logikai felépítésben, sokban lehet rá számítani. Sajnos probléma szokott lenni, hogy nincsen minden diáknak atlasza, és akinek van, az sem hordja mindig magával, ezért fontos a falitérkép, vagy a projektorral kivetített térkép. A falitérképen sem én mutatom meg a tájakat, városokat, hanem olyan diákokat hívok ki, akiknek nincsen atlaszuk. Sokan nem szeretnek kijönni az osztály elé, ezért inkább hoznak atlaszt.
Az AutoCollage programmal sokkal összetettebb, esztétikusabb képeket tudok összerakni tájakról, városokról, mezőgazdasági termékekről, iparágakról. Nagyon jónak tartom.
Fontos a ppt alkalmazásánál, hogy ne írjunk hosszú szövegeket, csak kulcsszavakat. Hiába mondom el többször, hogy csak segítségként vetítem ki, mindig elkezdik másolni amit látnak. Érdemes csak egy-egy kulcsszót kiírni és szóban körbejárva, a diákok által megfogalmazva, segítségükkel a lényeget leíratni velük. A saját szavaikkal könnyebben meg tudják tanulni. A gondolatmenet megértése a fontos, hogy rájöjjenek, mit miből következtethetünk ki.
Ismétlésként az óra végén keresztrejtvényt csináltak, amit én készítettem. Mindenkinek nagyon tudom ajánlani a puzzlemakar.discoveryeducation.com oldal használatát. Minden tantárgyhoz lehet nagyon jó keresztrejtvényeket szerkeszteni, nagyon egyszerűen. A diákok pedig jól szórakoznak, miközben tanulnak is vele. Én és a diákok is a keresztrejtvényt élveztük a legjobban az órán. Kinyomtatva is ki lehet adni a diákoknak, hogy egyedül vagy akár párban oldják meg a rejtvényt, de ki is lehet vetíteni projektorral és ha fehér táblára vetítünk, akkor akár ott is megoldhatja közösen az osztály.