ChatGPT és az angolórák - így készíts saját tananyaggyárat

Nyelvoktatás - 2023. szeptember 28.

Írta: Prievara Tibor

Mára tagadhatatlan tény, hogy a ChatGPT, valamint a hozzá hasonló AI alkalmazások az iskolai életünk részévé is váltak. Ennek vannak árnyoldalai is - pl. a házi feladatok, beadott esszék eredetiségének kérdése - ugyanakkor kár lenne tagadni, hogy rengeteg hasznot is hozhat a ChatGPT számunkra az órára való készülésben, valamint az óratartásban. Az elábbiakben egy olyan nyelvi projektet mutatunk be, ahol a téma a 'zene' volt, és a 'tananyagot', valamint az órai feladatokat is gyakran a ChatGPT segytségével raktuk össze. Digitális kánaán a nyelvórákon, avagy hogyan tartsunk izgalmas, interaktív, kommunikatív nyelvórákat az AI segítségével úgy, hogy a munka nagy részét NEM a tanárnak kell végeznie. Izgalmas részletek a lapozás után!

A téma tehát a zene ('music') volt. Először is képeket kellett készítenünk, amelyek zenei stílusokat ábrázoltak. Ehhez egy képszerkesztő AI-t használtunk, és pl. olyan prompt-okat adtunk meg, hogy 'disco style' stb. Ezt ki lehet váltani egy gyors Google kereséssel is, hiszen az AI nem mindig képes azonnal használható képeket készíteni (pl. a 'diszkópatkányok'-ra eléggé konkrét választ is tud adni :)

A képleírás után a következő feladat egy Bob Marley életéről szóló olvasmány feldolgozása volt. Bevezetésként érdemes a Marley geget eljátszani (gimnazistákkal) - 'Mondjatok egy híres reggae énekest'. Osztály: Bob Marley. Én: 'Mondjatok még egyet'. Osztály: csend.

Innen kiindulva elkezdjük Bob Marley életét és életművét megismerni, tematikusan csoportosítva az információkat - van, akinek a politikai állásfoglalásait kell összegyűjteni, mások a vallási meggyőződését, majd megint mások a magánéletét. Ebből rövid összefoglalót állítottak össze a diákok, majd csoportokban elmesélték egymásnak, amit megtudtak, majd egy közösen szerkeszthető dokumentumban összeraktunk mindent, amit megtanultunk a zenészről és életéről.

A következő lépéshez már a ChatGPT-t használtuk órán, hiszen a sok információ alapján a diákok feladata az volt, hogy írjanak 10-10 olyan kérdést, amit szívesen feltennének Bob Marley-nak. Miután elkészültek a kérdéssorok, a diákok beléptek a ChatGPT oldalára, és megkérték, hogy a továbbiakban úgy válaszoljon, mintha ő lenne Bob Marley. Az AI erre készségesen igent mondott, azaz egy már halott zenésszel tudtak a diákok interaktívan interjút készíteni. Ez önmagában egy izgalmas feladat, ugyanakkor rengeteget kell olvasni hozzá, hiszen a ChatGPT ' készséges' interjú alany, és hosszasan válaszol.

Az elkészült interjúkat ezután ellenőrizniük kellett, azaz végigolvasva a válaszokat, olyan állításokat, tényeket kellett kiszűrniük a diákoknak, amelyek nem voltak valósak, csupán a ChatGPT 'hallucinálta' be őket.

Az ellenőrzött interjúkból aztán kivonatot készítettek, majd másokkal beszélgetve kiderítették, hogy miben kaptak más információt társaik, illetve volt-e olyan kérdés, amivel kilehetett 'zökkenteni' az AI-t - ebben meglepően kreatívak voltak a diákok :)

Ezen a ponton lehet feladat az, hogy szerkesszék meg az interjút, vágják össze, és tegyék publikációra alkalmassá, vagy akár az, hogy válasszanak egy dalt - akár Marley-tól, akár egy saját kedvenc dalukat - amelyről szívesen írnának egy kritikát.

A zenei művekről kritikát írni nem egyszerű, és sok olyan apró szabály, kifejezés van, amit jó tudni - különösen a művészi értékek kifejezésénél. Mivel egy ilyet összeállítani hatalmas feladat, úgy gondoltam, ezt csinálja inkább az AI helyettem. Ezt tettem: Kértem a Chat GPT-t, hogy gyűjtsön össze nekem 50 olyan kifejezést, nyelvi szerkezetet, amelyek hasznosak, és gyakran előfordulnak zenei kritikákban. Ezt készséggel megtette. Ilyeneket kaptam például:

addictive rhythm - affecting emotional journey - apt use of metaphor - apt use of metaphors - awe-inspiring harmonies - catchy tune

Ezután arra kértem, hogy ezeket foglalja értelmes, akár egy az egyben felhasználható példa mondatokba. Még mindig készségesen segített (először adott minden kifejezéshez felületes magyarázatokat, azt mégkértem, hogy felejtse el, és meg is szerkesztette nekem a kifejezéseket (nagy betűvel kezdte, azért is rászóltam, átírta, szóval még a szerkesztéssel sem kellett foglalkoznom).

Íme néhány példa:

The song's catchy tune makes it instantly memorable. Its infectious melody had me tapping my foot throughout. The artist's impressive vocals added depth to the track. Lyrically captivating, it tells a story that lingers in your mind. The emotional depth of the song is truly moving. Great storytelling shines through in every verse and chorus. That memorable chorus will be stuck in your head for days. The unique instrumentation sets this song apart. Lyrical depth gives it a profound and meaningful quality. The engaging rhythm keeps you hooked from start to finish. The energetic beat is impossible to resist.

De nem álltam meg itt, hanem arra is megkértem, hogy válasszon tetszőlegesen 10 kifejezést, és készítsen egy jó és egy rossz minőségű megoldást - zenei kritikát. Nem egészen 20 mp múlva megvolt vele. Ebből aztán egy remek óravázlat, digitális tananyag született, ahol a rossz kritikát megkritizáltuk, a jót mintaként használtuk, a kifejezéseket megtanultuk (kérhetünk volna tőle feladatokat is, hogy gyakorolhassák a tanulók a a kifejezéseket), és mindez - az ötlet megfoganásától kezdve - nem egész 5 percet vett igénybe.

Azaz, kimondhatjuk, hogy valóban lehet nyelvi anyagok készítésére használni a ChatGPT-t, és az is világosan látszik, hogy eszközként rendkívül hasznos lehet egy tanár kezében. A cikkben leírt tananyag és óravázlatok összeállítása 'hagyományos', AI-talan módon hosszú, hosszú órákat vett volna igényben, és valószínűleg a végén egy valaki más által összerakott kifejezéskészlet felhasználását jelentette volna. Így teljesen személyre szabott, sehol máshol - ebben a formában - nem létező, vadonatúj tananyagot készítettünk el, alig pár perc alatt.

Tanulságként talán kimondható, hogy ettől a generatív AI-tól félnünk még nem kell, ellenben rengeteg formában lehet használni. Az is érdekes, hogy eddig a legdrágább, legtöbbet érő könyvek, kiadványok, vagy digitális tudástárak azok voltak, ahol kreatív tanárok ilyen jellegű tananyagokat, projekteket raktak nekünk össze. Érdemes elgondolkodni azon, hogy a 'digitális tananyag', mint műfaj milyen értékválságba fog az AI miatt kerülni. Az, hogy egy weboldalon 100 000 digitális tananyag található, ezentúl vajon mennyire lesz vonzó, amikor 3 perc alatt hasonlóm minőségű, személyre szabott tartalmakat tudunk a ChatGPT-hez hasonló eszközökkel összeállítani.

Ez könnyen azt jelentheti, hogy újra kell értékelnünk a digitális tananyag gyűjtemények valós értékét számunkra, és esetleg azzal tölteni a drága időnket, hogy megtanulunk jó kérdéseket, kreatív feladatokat, projekteket kitalálni, és hagyjuk, hogy a ChatGPT elvégezze a nehezét. Sokkoló a tudat, hogy kevesebb idő alatt tudok így egy teljesen új, saját tananyagot összeállítani, mint online egy hasonló tananyagot keresni!