• Így filmeznek ők

    Internet a tanórán - 11 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Augusztus végén diákjaimmal a Mátrában voltunk táborban. 10.-eseknek tartottunk természettudományi terepgyakorlatot öt napon át, ahol a cél a vidék megismerése, biológiai és kémiai mérések elvégzése volt. Ezzel a korosztállyal már érdemes mindenféle technikai eszközöket is bevetni, idén a filmkészítés is feladatuk volt. Magam is kíváncsi voltam, hogy pár nap alatt milyen minőségű filmet tudnak készíteni a mobiltelefonjukkal és egyszerű laptopokkal. Többféle téma közül is választhattak, az egyik a Másfélmillió lépés Magyarországon vonatkozó részeinek újraforgatása volt. A Kékes tövében voltunk és ez a vidék részletesen is szerepel a mára már kultikussá vált túrafilmben. Azt kértük tőlük, hogy próbálják meg megtalálni ugyanazokat a helyszíneket, amik a filmben is szerepelnek.

    Segítségül megkapták azt a követelménylistát, kisokost, amiről már korábban is írtunk (IDE KATTINTVA). Nagyjából egy délutánt vett el a forgatás, azután egy napon át tartott a szövegek megírása, rögzítése és a vágás. A végeredmény a Bővebben után látható:

    Bővebben...

  • Interaktív labirintus - angolul

    Internet a tanórás - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A BBC ismét segít egy alapvetően unalmas témát érdekesen feldolgozni. A Destination impossible nevű játékban (amely egyébként IDE KATTINTVA érhető el) egy városban kell eligazítani embereket. Utasításokat kapunk, ezeket követve 8 embernek összesen 16 cél elérésében segédkezhetünk.

    Bővebben...

  • Az állatok viselkedése - 11. évf.

    Internet a tanórán - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Újabb érdekesség a PIL Akadémia háza tájáról! Ma Jakab Balázs ötletét osztjuk meg, aki biológia (11. évfolyam) fakton használt alternatív számonkérést, ismétlést. Ehhez a Popplet nevű gondolattérképet-készítő szoftvert használták (ITT ÍRTUNK RÓLA), illetve SkyDrive-on osztottak meg anyagokat. A tapasztalatokat, az elkészült Popplet gondolattérképeket, illetve az egyhetes projekt részletes leírását a Bővebben-re kattintva lehet elolvasni. Megéri!

    Bővebben...

  • Környezetismeret (2. osztály) - Élőhelyek

    Letölthető anyagok - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Mennyire ismerjük a bennünket körülvevő természetet? Szeretjük-e, tiszteljük-e a benne élő növényeket, állatokat? A következő órákon a vadon élő növényekkel, állatokkal ismerkedünk. A mostani, a fejezet bevezető órája volt. A gyerekek csoportban és Classmate PC-n dolgoztak, s gyűjtötték össze előzetes tudásukat a tananyagról. A csoporton belül a „Szóforgó” kooperatív technikát használtuk, így mindenki véleménye, tudása fontos volt a feladat végrehajtásában. Ugyan a csoportmunka során a munkazaj nagyobb, de idővel halkulni fog és megéri, mert eközben az egymásra figyelés, véleményalkotás, vélemények elfogadása, az egymás tanításának képessége fejlődik.  SMART Notebook fájlt szerkesztettem a tananyaghoz (IDE KATTINTVA letölthető - a szerk), mert a gyerekek már nagyon ügyesen tudják ezt kezelni és a program lehetővé teszi az ellenőrzést, a javítást, és ha szükség van rá, akkor egy kattintással megmutatja a helyes megoldást is. Érdemes a SMART Notebook szoftverében is létrehozni saját képgalériát, mert az összegyűjtött képeket a későbbiekben más tananyagokhoz is fel lehet használni. (A feladaton dolgozó diákokról ITT TALÁLHATÓ egy rövid videó - a szerk).

    Bővebben...

  • Elképzelt ökoszisztémák

    Internet a tanórán - 11 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A most bemutatott, legalább két órát felölelő foglalkozásban a diákok képzelőerejére és biológiai ismereteire egyaránt szükség van. Saját maguk által kitalált élőlényekből kell egy saját ökoszisztémát összeállítaniuk. Az ökoszisztéma modellezéséhez a korábban bemutatott Econet programot használják (ITT ÍRTUNK róla).

    Lentebb letölthető a diákokinak kiadható feladatlap és a pontos óravázlat is. A Bővebben után pedig videón is bemutatjuk, miként zajlott a foglalkozás.

    Bővebben...

  • Könyvjelzők vagy fogalomtérkép?

    Tippek, trükkök - 11 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A szombati Pedagógiai kávéház rapid-randijára egy olyan ötlettel készültem, a Pinterest alkalmazást használta fel linkek ízléses bemutatására. A korábban remekül működő, de azóta már nem elérhető delicious stackek mintájára gondoltam egy Pinterest falra felrakni a diákoknak szánt linkeket. Azután rögtön az első asztalnál Németh Nóra mutatott egy erre sokkal jobban használható oldalt a Pearltrees nevűt (ITT TALÁLHATÓ). (Még azt is hozzátette, hogy diákjai szerint a Pinterest túlságosan Barbie-s, és ebben van is valami.)

    A Pearltrees alkalmazásban képeket, megjegyzéseket és weboldalakat menthetünk el, ezekből lesznek a gyöngyök. Ezeket a gyöngyöket azonban fákká rendezhetjük, egy klasszikus gondolattérkép módjára. Az eredmény egyszerre rendezett és látványos. Ahogyan jó webkettes alkalmazáshoz illik, itt is megoszthatjuk a fáinkat, dolgozhatunk együtt másokkal, átvehetjük mások gyöngyeit és kereshetünk mások fái között is, tehát azokkal a képességekkel is rendelkezik az alkalmazás, amivel a közösségi könyvjelző szolgáltatások.

    Bővebben...

  • Olvasmányok feldolgozása drámapedagógiai módszerekkel

    Magyaros ötletek - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Fontos, hogy a tanulók az anyanyelvi órákon is átéljék a játék örömét. Az olvasmányokat élményszerűen dolgozhatjuk fel a tanórán különféle drámapedagógiai módszerekkel. Két tapasztalt vezető tanító osztja meg velünk a tanításban bevált drámapedagógiai gyakorlatait. A feladatsor tartalmazza a gyakorlatok célját, eszköz- és időigényét, a játék menetét, valamint a jelentésteremtést és a reflektálást segítő tanítói kérdéseket is.

  • Mesélj még! - Mese szoftver tanulói laptopokon

    Internet a tanórán - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    „ Mesélj még!” Nagyon gyakran hangzik fel ez a mondat az osztályunkban. Nagyon sok mesét olvastunk már közösen. Ha időnk engedi, szinte minden nap beköltözünk egy mese idejéig a mesesarokba, jó idő esetén a fenyőfáink árnyékába. Idén végre eljött az idő, hogy mindenki a könyvtárból a maga által választott könyvet olvashassa el. Nagy élmény volt megtalálni a saját mesénket és egy egész könyvet kiolvasni, aztán ajánlani a többieknek és a mások könyvét is elolvasni. Mostanság „Máté Angi: Volt egyszer egy” című mesekönyve a közös olvasmányunk. Az olvasás és írás órát tömbösítettük s a mesénk után a csoportok a kíváncsi kockáinkon lévő kérdőszavakkal (Ki? Mi? Milyen? Mikor? Hol? Hogyan? Mit csinál?) játszottak és tettek fel egymásnak a mesével kapcsolatos kérdéseket.(további érdekességek, valamint az ingyenes meseíró szoftver linkje a lapozás után! - a szerk.)

    Bővebben...

  • Színekről (sok)mindent

    Angolos ötletek - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A színekről tanítottam, és megpróbáltam anyagot gyűjteni hozzá. Végül ezeket használtam, hátha másnak is érdekes: a) Colour test (ITT TALÁLHATÓ), amelyben a feladat az volt, hogy arra a színre kattintsanak, amilyennel a felirat készült, ne arra, amit a felirat mond (pl. ha kékkel írták azt, hogy sárga, akkor az kék, nem sárga). Nem bonyolult, de vicces játék. b) bevittem ezt a nem annyira bonyolult videót a témában, elég rövid volt és működött. Azért lehet érdekes, mert elég jól lehet jegyzetelni, hogy melyik szín mire jó, vagy mit jelent. c) nagyon szeretem az infografikákat, itt ezt használtam, amely további információt ad a színek jelentéséről. Szerintem szerették a diákok és elég sok hasznos szó, kifejezés volt az anyagban, ráadásul szívesen beszéltek a témáról.

  • Hányféleképpen? Kombinatorika

    Letölthető anyagok - 12 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A TanárBlog és az Egyszervolt.hu újabb tananyaggal kedveskedik tanító kollégáinknak. Most egy 2. osztályos matematika vázlatot teszünk közzé, bónusz interaktív táblán használható SMART Notebook anyaggal. Amiről a mellékelt letölthető fájlokban szó lesz: "egyszerű kombinatorikai feladatok, logikus gondolkodást igénylő feladatok megoldása." Mindehhez sok informatikai eszközt is használhatunk, de sok nem IKT ötlet is található a vázlatban. Lapozgassuk együtt!