Környezetismeret (2. osztály) - Élőhelyek

Letölthető anyagok - 2013. március 12.

Írta: Prievara Tibor

Mennyire ismerjük a bennünket körülvevő természetet? Szeretjük-e, tiszteljük-e a benne élő növényeket, állatokat? A következő órákon a vadon élő növényekkel, állatokkal ismerkedünk. A mostani, a fejezet bevezető órája volt. A gyerekek csoportban és Classmate PC-n dolgoztak, s gyűjtötték össze előzetes tudásukat a tananyagról. A csoporton belül a „Szóforgó” kooperatív technikát használtuk, így mindenki véleménye, tudása fontos volt a feladat végrehajtásában. Ugyan a csoportmunka során a munkazaj nagyobb, de idővel halkulni fog és megéri, mert eközben az egymásra figyelés, véleményalkotás, vélemények elfogadása, az egymás tanításának képessége fejlődik.  SMART Notebook fájlt szerkesztettem a tananyaghoz (IDE KATTINTVA letölthető - a szerk), mert a gyerekek már nagyon ügyesen tudják ezt kezelni és a program lehetővé teszi az ellenőrzést, a javítást, és ha szükség van rá, akkor egy kattintással megmutatja a helyes megoldást is. Érdemes a SMART Notebook szoftverében is létrehozni saját képgalériát, mert az összegyűjtött képeket a későbbiekben más tananyagokhoz is fel lehet használni. (A feladaton dolgozó diákokról ITT TALÁLHATÓ egy rövid videó - a szerk).

Az óra elején tisztáztuk a házi, illetve vadon élő állatok fogalmát, és az első játékban külön is válogattuk őket. A Classmate Pc-k előnye az is, hogy ezeket a képeket nem kell kinyomtatnunk, és mindenki a saját tempójában, önállóan dolgozhat. A második feladatban már a különböző élőhelyekre jellemző növények, állatok, fogalmak párját kellett megtalálni. Olyan szavakat választottam, melyekről minden tudás nélkül is egyértelműen eldönthető, hogy melyik meghatározás igaz rá. Miután minden szó a helyére került, ellenőrzés után, a kezdőbetűkből ki kellett rakniuk a gyerekeknek a megfelelő élőhely nevét. A vízpart, mező és erdő képéhez a megfejtés után, a feladat sarkában lévő hivatkozás ikonra kattintva juthatnak el. A „Szóforgó” módszerrel a gyerekek egymás után válogathattak a kilencedik oldalról a növény és állatképek közül, s ha mindenki helyesnek ítélte a választást, akkor áthúzhatták az élőhelyükre. Segíthet az összes kép kiválogatásában, ha nem végtelen klónozzuk őket, hanem csak egy van belőlük és nem kell mindig felidézniük a már beillesztettet is. Az órán sokkal több képpel dolgoztunk, de a fájl mérete nem engedte meg a továbbítást, s nehézkes volt az órán is, ezért pendrive-ról másoltuk át.

Az óra végén minden csoport bemutatta a benépesített élőhelyét. A gyerekek a bemutató után kiegészíthették vagy javíthatták egymás munkáját. Közösen meg kellett fogalmazniuk, hogy adott élőhelyen miért azok a növények és állatok élnek. Kiderült, hogy: „Csak ott érzik jól magukat, ahol élnek, mert ott tudnak maguknak táplálékot szerezni, szaporodni és búvóhelyet, lakást építeni. Másutt elpusztulnának.” Jó alapokkal indulunk a következőkben a természet megismerés felé.