• DigiTöri - ez lesz, ha egy tanár beindul!

    Tananyagbázis - 3 éve

    Írta: Prievara Tibor

    "Mi lenne, ha a gépemen összegyűjtött jegyzeteket valahogy egy blogon publikálnám?" - kérdezte magától egy budapesti történelemtanár, majd elindította a Digitöri nevű blogot. Először a kilencedikes, majd a további évek témaköreit is feldolgozza lassanként. Mindezt teljesen egyedül. Az oldal mondjuk inkább 'töri', mint 'digi', a digitális technológiákat a blog, mint formátum képviseli. Ugyanakkor érdemes belegondolni, milyen tananyagbőség lenne ebben az országban, ha minden tantárgyból lenne 20 hasonlóan megszállott (a szó legnemesebb értelmében) tanár, aki hajlandó időt és energiát fordítani a tudásmegosztásra.

    Bővebben...

  • Youmo - svédek és a fiatalok segítése

    Tananyagbázis - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Már írtunk a Yelon-ról, ahol magyarul lehet olvasni (nagyrészt fiatalok tollából) a szexuális élet nagy kérdéseiről (és sok kisebb, de nem kevésbé fontos szempontjáról). Most - angolul (és még 5-6 nyelven, elsősorban a bevándorlóknak szánva) - több témakörben, változatos tartalommal tanulhatunk, tájékozódhatunk. Az oldal neve Yuomo, és ITT TALÁLHATÓ . Érdemes egy rövid időt ezzel eltöltenünk, megnézni, hogy egyes témakörökben - például a 'test', 'szex', 'én', a 'családom', vagy akár 'zaklatás' - mi mindent gondolnak hasznosnak a svéd oldal szerzői. Kiváló alapanyag lehet szexuális felvilágosító projektek összehasonlító elemzéséhez. Szintén ki lehet választani egy-egy témát (pl. barátság, vagy 'rosszul érzem magam'), megnézni, hogy milyen kérdéseket tárgyalnak, és összehasonlítani azzal, amit szerintünk egy ilyen magyar oldalon lehetne megtalálni.

    Bővebben...

  • Emberi jogok - tudástár angolul és magyarul

    Tananyagbázis - 5 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Az Emberi jogi nevelők hálózata, azaz EJHA egy elég részletes Tudástárat rakott össze, tele hasznos, vagy annak tűnő emberi jogi órai aktivitásokkal és érdekes háttéranyagokkal. Mindezt egy megosztott Google Drive-ban találhatjuk, mégpedig IDE KATTINTVA. Találhatunk példásul roma holokauszt, vagy éppen gyűlöletbeszéd témában is érdekes, mindkét nyelven elérhető forrásokat. A gyűlöletbeszédről készített tananyag (Tool kit) nem csupán hátteret ad, hanem segít a téma interaktív feldolgozásában is. Vita, definíciók, óravázlat található a tananyagban. Emellett is természetesen rengeteg egyéb témáról is tájékozódhatunk, és ha esetleg akár magyarul vagy angolul szeretnénk órákat szervezni, ehhez is sok izgalmas ötletet kaphatunk.

    Bővebben...

  • Médiarendszer - e-learning tananyag elkeseredett embereknek

    Tananyagbázis - 6 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Érdekes azon gondolkodni, hogy vajon mi és mitől lesz digitális tananyag. Ilyen az ITT ELÉRHETŐ Médiarendszer névre keresztelt e-learning oldal, ahol szerintem egy elég korrekt bevezetést találhatunk a média tudományához. Én azt képzelem, hogy ez érettségizőknek, vagy ezzel laikusként foglalkozóknak készült. Ha valaki tényleg nagyon szeretné megtanulni a médiarendszer című tételt, valószínűleg hasznosnak fogja gondolni, mert az anyag tömény, rendszerezett és süt belőle, hogy már eleve készen volt. Vagyis e-learningesült ismét egy alapvetően Powerpoint-ra kitalált, előadásnak tűnő anyag. Ami alapvetően nem probléma, és biztosan lesznek olyanok, akik ezt tudják majd valamire használni, de az érdekes, hogy így 2010 után jóval még mindig azt gondoljuk, hogy ez egy e-learning tananyag. Persze, a definíció értelmében biztosan az, ugyanakkor a célközönség és a világunk megváltozásait vajon mikor érik be az e-learning fejlesztések? Mikor mondjuk ki már végre - nem viccesen -, hogy rendben, persze, de azért ez elég 2002-es már.

    Bővebben...

  • Okosboboz - rengeteg interaktív tananyag

    Tananyagbázis - 7 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Az Okosdoboz ( ITT TALÁLHATÓ ) egy valaha volt nagyon izgalmasnak induló kezdeményezés, amely vagy elhalt, vagy tetszhalott, vagy csak elengedték a készítők, mindenesetre rengeteg hasznos információval és tananyaggal szolgálhat alsó, és felső tagozatos diákoknak egyaránt. Sok mindent ígér a bemutatkozó szöveg regisztráció után, nekem sajnos ez nem működött, de nem kell bánkódnunk, hiszen a videó szekcióban százával láthatunk rövid, érdekes, tananyaghoz kötődő filmeket, valamint, ha pl. az alsó tagozatos anyagok között tallózunk, évfolyamonként több mint száz játék, interaktív feladat vár minket. Tudáspróba, gyakorlás, videók, ameddig csak a szem ellát. Fura is egy kicsit, hogy ez így, kicsit gazdátlanul árválkodik, amikor - bár megjelenésében és technikai kivitelezésében nem igazán 2017-es - nagyon sok iskolában komoly hasznát lehetne venni.

    Bővebben...

  • Storykocka

    Tananyagbázis - 11 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A minap egy kollégámnál láttam a sztorikocka nevű játékot (ITT KAPHATÓ), amit ő a magyartanításban a szövegalkotáshoz használ. Egy csomagban kilenc kocka található, mindegyiken hat-hat piktogram. A feladat, miután a játékos dobott vele, hogy tetszőleges sorba rendezze a képeket és elmondjon egy azokra alapuló történetet. Úgy is játszhatjuk, hogy először csak két kockával dob valaki, elkezdi a történetet, majd a következő játékos másik kettővel és folytatja és így tovább. Azt is megtehetjük, hogy megmutatjuk a dobott képeket, mindenkinek ki kell találnia egy történetet, majd szavazunk, hogy melyik volt a legjobb. A gyerekek imádják játszani és észre sem veszik, hogy közben fogalmaznak, ha pedig mindezt angolul csinálják, akkor a nyelvet is használják.

    Rögtön eszembe jutott, hogy ilyen sztorikockát lehetne interakrtív táblára is készíteni. Pár perc alatt el is készült ez a letölthető Notebook állomány. Az oldalon tizenkét keret látható, mindegyikben tizennyolc-tizennyolc kép van. Ha kevesebbet szeretnénk, ki lehet törölni bármelyiket. Az Edit gombra kattintva pedig kicserélhetjük a képkete azokra, amik nekünk kellenek, elég csak a kellő helyre húzni a képet. Így könnyen a tanult témakörhöz alakíthatjuk a képeket és már kezdődhet is a mesélés!

  • Karácsony interaktív táblán

    Tananyagbázis - 11 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A mellékelt Notebook állománnyal feldobhatjuk a téli szünet előtti órák egyikét úgy, hogy még tanulnak is valamit a gyerekek. Egy kis előkészületre persze szükség és inkább általános iskolában érdemes használni, a nagyoknak már túl gyerekes lehet. Ha megnyitjuk a Notebook állományt, három karácsonyfát látunk, az elnevezésüket viszont magunknak kell beírnunk, egyszerűen csak kattintsunk a Szöveg feliratra és írjuk át arra, ami éppen kell nekünk. Lehet a három kategória a szilárd-folyékony-gáz környezetismeret órán, lehetnek ezek szófajok nyelvtan esetén, a lehetőségek végtelenek.

    Mielőtt elkezdenénk játszani, még a díszeket is el kell készítenünk. Ezek most csoportosítva vannak, úgyhogy ahhoz, beírjuk a megfelelő dolgokat elsőként szét kell választanunk a csoportokat (jobb klikk és Csoport felbontása, de ha a 11-es Notebookot használjuk, elég csak megrázni a díszt). Így már átírhatjuk a szöveget arra, amire akarjuk. Ne felejtsük el utána újra csoportosítani! Ezután már nincs más hátra, mint a diákokkal közösen feldíszíteni a fát. Akár egyenként is kijöhetnek a táblához, hogy felrakjanak egy-egy díszt vagy közösen beszélhetjük meg, hogy melyik hova kerül. Utolsó, lazítós órának tökéletes.

  • Orvosi Nobel-díj 2012

    Tananyagbázis - 11 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A Nobel-díj kiosztás különleges lehetőség a természettudományokat tanítóknak, pár percre ráirányul a figyelem a tudományokra és a tudósokra, néha még a híradóba is bekerül egy celeb lábköröm műtétje és darabolós gyilkosság közé a hír, hogy miért is adták az elismerést. Ne hagyjuk hát ki a lehetőséget tanárként sem, az idei évben a sejtdifferenciácó tanulmányozásáért, az indukált embrionális őssejtek létrehozásáért járt a díj. Nem feltétlenül középiskolás téma, de pár percet megér egy biológia órán, hátha felkelti egy-két diák figyelmét.

    Ehhez a pár perchez szeretnénk segítséget adni itt a TanárBlogon. Elkészítettünk két Prezi-t, mindkettő az idei Nobel-díjhoz ad háttér információkat. Az elsőt (IDE KATTINTVA) kiadhatjuk a diákjainknak, hogy nézzék végig, olvassák el. Ez lehet akár a házi feladat is, de megmutatjuk a linket azoknak is, akik komolyabban érdeklődnek a biológia iránt. A második (IDE KATTINTVA) sokkal kevesebb szöveget tartalmaz és az egyes képek animálva vannak benne. Ez arra való, hogy ennek a felhasználásával beszéljünk mi magunk az órán a díj hátteréről.

    Bővebben...

  • Történetmesélés Notebookkal

    Tananyagbázis - 12 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Gondolom, sokak ifjúkori emlékei között vannak meg a Kaland-Játék-Kockázat könyvek, vagy ahogyan mindenki hívta őket a lapozgatós könyvek. Ezek voltak azok a könyvek, amikben mi magunk hozhattunk döntéseket (bemész-e az ajtón vagy adsz-e pénzt a koldusnak stb.) és a történet ezek szerint alakult. A klasszikus változatban a döntéseink alapján kellett a megfelelő oldalra lapozni és így tudtuk meg, mi történik velünk és mi a következő dötési helyzetünk.

    A minap jöttem rá, hogy a SMART Notebook programjával nagyon egyszerűen tudunk ilyet csinálni. Nem kell hozzá más, mint külön oldalkra elhelyezni az egyes leírásokat, felsorolni a döntési lehetőségeket és utána ezekhez hivatkozásokat illeszteni, amik a megadott oldalra mutatnak. Ez így talán bonyolultnak tűnik, de a mellékelt notebook állomány biztosan érthetőbbé teszi.

    Bővebben...

  • Katasztrófa a Holdon

    Tananyagbázis - 12 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Ez az óra valódi probléma megoldásra készteti a diákokat. A feladatot eredetileg a NASA fogalmazta meg és remekül mozgatja meg mindazokat az ismerteket, amit a diákok a világűrről, a Holdról megtanulhatnak. Egy képzeletbeli űrbaleset után kell eldönteniük, hogy milyen tárgyakat visznek magukkal. ehhez pontosan át kell gondolniuk, hogy milyen a hold felszíne, környezete stb. Érdemes a feladatot csoportokban feldolgozni.