• A szövegértés alapjog

    Hírek - egy hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    abraSenki nem vonhatja kétségbe, hogy az amerikai polgárjogi harc az egyik legsikeresebb társadalmi mozgalom volt az elmúlt évszázadban. Miközben mind a mai napig nagyon sok dologban van még megkülönböztetés fehérek és feketék között, még nincs ötven éve, hogy Rosa Parks nem volt hajlandó átadni a fehéreknek fenntartott helyet egy buszon Montgomery városában. A pogárjogi mozgalom egyik legfontosabb szervezete az NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) 1909-ben jött létre és például ők képviselték Parksot is a kulcsfontosságú ügyben. Az utóbbi időben egy újabb frontot nyitottak a az egyenlőségért folyó harcban, a szövegértést. Virginiai szervezetük a helyi oktatási tanácshoz fordult nyílt levélben, amiben leszögezik, hogy az írni-olvasni tudás alapjog és a statisztikák alapján könnyen kimutatható, hogy az iskolarendszer nem adja ugyanazt a színesbőrű diákok, mint a fehéreknek. Állításuk szerint azzal, hogy az iskolák elmaradott módszerekkel és rossz körülmények között tanítják olvasni a diákokat, azok alapvető jogai sérülnek, különösen azért, mert az alacsonyabb társadalmi státuszú családok gyerekei jobban rá vannak szorulva az iskolára abban, hogy megtanuljanak jól olvasni, így válik az oktatás elhanyagolása rasszizmussá.

    Bővebben...

  • Ötösre írta az érettségi esszét a mesterséges intelligencia

    Hírek - 2 hónapja

    Írta: Nádori Gergely

    dall-e képA minap jelent meg egy minden eddiginél okosabb és ügyesebb mesterséges intelligencia chatbot, a ChatGPT, amit bárki kipróbálhat (IDE KATTINTVA). ezzel a mesterséges intelligenciával beszélgetni is lehet és magyarul is elég jól tud. Érdekessége, hogy az informáciit, adatait nem közvetlenül a webről szedi, hanem csak abból, amire tréningezték. Adta magát a gondolat, hogy nézzük meg, miként teljesítene az érettségin.

    Bővebben...

  • Pánik

    Hírek - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    panik Sokan mondogatták (mi is), hogy a másfél éves karantén után sem lesz minden tejfel, sőt meglehet, hogy a visszatérés legalább annyi nehézséget tartogat majd, mint amennyit a karantén helyzet maga hozott el. Mégis meglepett, amivel a napokban szembesültem. Elkezdődött az iskola, jellemzően iskolai táborokkal és öt diákomnak is lett pánikrohama a táborban. Ezeke a rohamok annyira hasonlítottak egymáshoz, mintha valami fertőző betegség tüneteiről lenne szó.

    Bővebben...

  • 2. kisszabású műhelykonferencia

    Hírek - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    tuzijatek Mi is lehetne jobb lezárása egy minden szempontból különleges tanévnek, mint egy jó kis műhelykonferencia? A tavalyi remekül sikerültesemény hagyományait folytatva június 18-án újabb kisszabású online konferenciát rendezünk. A konferenciára belépő IDE KATTINTVA váltható! A program a következő:

    Bővebben...

  • Tanácsgenerátor - diákoktól, tanároknak és diákoknak

    Hírek - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Még tavasszal gondoltunk egyet, és megkérdeztünk több ezer diákot arról, hogy milyen tanácsokat adnának diáktársaiknak, illetve tanáraiknak. Rengeteg ötletet, gondolatot, hasznos információt, tanácsot osztottak meg velünk a diákok, de a vírus minket is elsodort, ésnem volt időnk/energiánk ezekből egy interaktív adatbázist, vagy éppen egy tanácsgenerátort összeállítani. Most azonban pótoljuk, talán még nem késő, akár csak visszatekintve megnézni, hogy mit éreztek/gondoltak a diákok a digitális oktatásról. A Tanácsgenerátort a #school-lal együttműködésben valósult meg, és IDEKATTINTVA érhető el! Jó szemehgetést!

    Bővebben...

  • A Digitális Tanulás Kézikönyve

    Hírek - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A TanárBlog Digitális Tanulás Kézikönyve egy 10 modulból álló videókkal, letölthető dokumentumokkal, eszközökkel, módszertani tippekkel és trükkökkel telepakolt anyag, ami minden tanárnak segít abban, hogy eligazodjon a digitális kor útvesztőjében és izgalmasabb, érdekesebb, hatékonyabb órákat tartson online és offline egyaránt. Az anyaghoz csatlakozva azok számára, akik megvásárolják webinárium sorozatot is szervezünk, ahol az egyes modulokhoz adunk kiegészítést, hátteret, lehetőséget a megbeszélésre, beszélgetésre. A webináriumra külön is vásárolhatók jegyek, de az anyag megvásárlásával mindenki jogosult részt venni rajtuk. A 10 modul a következőképpen épül fel:

    Bővebben...

  • Ezt gondolja egy tanár a Digitális tanulás tananyagról

    Hírek - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Alig egy hete indult útjára a Digitális Tanulás című interaktív tananyagunk, amely segítségével velün közösen egy olyan utat járhattok be, amely során (talán) minden szükséges szakmai segítséget megadunk ahhoz, hogy élhető, hatékony, és értelmes lehessen az online tanulás. István levele alább pont erről szól! Ezért is határoztunk úgy, hogy webinárium-sorozatot indítunk november 27-től, amely minden TanárBlog Akadémia tagnak ingyenes (ahhoz, hogy te is a TanárBlog Akedémia tagja legyél, nem kell mást tenned, mint INNEN - keressétek a Digitális Tanulás anyagokat - megvenni legalább egy digitális tananyagot 1690 Ft-ért). Részletekkel nemsokára jelentkezünk, addig is íme István levele:

    Kedves #school és tanárblog csapat!

    A 8. modul: Tanulói aktivitás című anyagotokkal kapcsolatban szeretnék egy pozitív visszajelzést adni. A héten már alig tudtam rávenni magam, hogy ellássam a feladatomat, mert a diákok harmada kifejezetten demoralizálólag hatott rám mostanra.

    Tavasszal nagyon klassz ötleteket és irányvonalakat merítettem a tanárblog posztjaiból, de most valahogy a diákok is dörzsöltebbek, és hiába vannak motivált tanulóim, a flegma megúszós serdülők megakasztanak. Nem sokkal később már olyan elveszettnek éreztem magam, hogy a hvg-n olvasott cikkről a blogra mentem, onnan pedig befizettem a 8-as modulra, hátha kapok valami kiforrott know-how-t, amivel vissza tudok ülni a nyeregbe.

    A legjobb az anyagotokban az volt, hogy két kolléga beszélt a videók javában, mert így valahogy pótolta az erodálódott magabiztosságomat (egymagam vagyok), így - talán röhejesen hangzik - hárman voltunk: én mint néző, és két tapasztalt kolléga. Komolyan mondom, ha csak egy ember van a videón, nem lökött volna rajtam ennyit előre.

    Tartalmilag is jó volt, gatyába rázta a pedagógiai/didaktikai stratégiámat, és a példákon keresztül ötleteket is szereztem. Nem sokat, de ez nem kritika: ennél többtől csak még elveszettebbnek éreztem volna magam (hogy mennyi módszert kell még adaptálnom).

    Jó egészséget és jó munkát kívánok nektek!

    István

    Bővebben...

  • A Tudományos Újságírók Klubja díjazta a TanárBlogot

    Hírek - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A Tudományos Újságírók Klubja idén a TanárBlogot díjazta. Mi lettünk azok, akik aki "az új média teremtette lehetőséget az elsők között kihasználva készített magas színvonalú, tudománynépszerűsítő tartalmú blogot.". A elismerést és a Juhari Zsuzsanna díjat ezúton is köszönjük, a jövőben is igyekszünk - ahogy tőlünk telik - olvasható tartalmakkal jelentkezni :)

    Bővebben...

  • Az értékelésnek hasznos és káros voltáról

    Hírek - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    podiumA 2020-as év nagyon sok szempontból nehéz helyzet elé állította a tanárokat. Sokunknak kellett videóstúdiót berendeznünk a konyhában, digitális tananyagfejlesztővé válnunk és 0-24-ben válaszolnunk a diákoktól érkező kérdésekre. Az összes kihívás közül a legnagyobb azonban mintha az értékeléssel kapcsolatos lett volna. Ez az a terület, ahol a korábbi rutinok egyáltalán nem működtek. Míg a kamera előtt ülve csak-csak lehetett órát tartani, a klasszikus röpdolgozat - témazáró rendszer ebben a helyzetben teljesen értelmetlenné vált. Nem véletlenül mondják azonban, hogy minden nehézség egyben lehetőség is, az elmúlt időszak lehetőséget adott arra, hogy a számonkéréstől a fejlesztő értékelés felé mozduljunk el és az tanulási folyamat lezárása és minősítése helyett a jól kitalált értékelés a tanulás eszközévé váljon. Erről szól a TanárBlog Akadémia legújabb anyaga, ami IDE KATTINTVA érhető el.

    Bővebben...

  • Adatok, tanulók, jegyek

    Hírek - 2 éve

    Írta: Nádori Gergely

    gcseA jövő szempontjából mindenképpen izgalmas dolog zajlik éppen az angliai év végi osztályzatok körül. Hogy ennek milyen következményei lesznek más országokra nézve az persze még kérdéses, de az jól látszik, hogy a sokak által várt adatokon és adatelemzésen alapuló oktatásirányítás nem feltétlenül vezet jóra. Annyit bizonnyal láthatunk, hogy diákok tüntetnek a vizsgaeredmények miatt és kormánypárti képviselők kérik számon az oktatási minisztert, hogy mit is képzel. Nem könnyű innen kibogozni, hogy mi is történik, hiszen az angol rendszer kifejezetten bonyolult. A lényeg, hogy az érettséginek megfelelő jegyeket (GCSE és A-level) a középiskolai tanárok adták eddig a központi vizsgák és a tanulmányi eredmény alapján. Az idei évtől ez megváltozott és a vizsgaközpont (Ofqual) már nem veszi figyelembe a tanárok által adott jegyeket. Vagyis figyelembe veszi, de másképp, nem könnyű eligazodni a közel 400 oldalas dokumentáción, ami csak a jegyosztás technikai részleteit vázolja.

    Bővebben...